maandag 26 mei 2014

Klein mysterie 561 – Bibliotheek (13)

Telefoon. ‘Met Wim.’
‘Goeienavond, met X, je weet wel. Zeg, jij weet nogal veel van wat er allemaal in Horst speelt, hè?’
‘Nou, dat valt wel mee, hoor. Ik vang af en toe wel eens wat op, meer niet.’
‘Maar dat van de bibliotheek, dat heb je toch wel gehoord, neem ik aan.’
‘Wat? Dat het de bedoeling is dat de bibliotheek verhuist naar ’t Gasthoês? Heb ik gehoord en gelezen, ja. Triest.’
‘Inderdaad triest, maar dat bedoel ik niet.’
‘Dan moet ik passen.’
‘Heb je dan niet gehoord dat de bibliotheek moet verhuizen om de komst van Herberg De Troost mogelijk te maken?’
‘Nee, dat is nieuw voor mij. Die Herberg De Troost die ooit in Toverland zou worden gebouwd?’
‘Precies. Maar nu zou Herberg De Troost in ’t Gasthoês komen. Om dat te kunnen betalen, moet de bibliotheek weg uit De Librije. Daar komen ambtenaren in en onder het mom van “alle cultuur onder één dak” moet de bibliotheek dan naar ’t Gasthoês. Dat zou ook een voorwaarde van de provincie zijn om er geld in te pompen.’
‘Raar.’
‘Raar? Hier worden vieze spelletjes gespeeld.’
‘Als het klopt wat je zegt, wel ja.’
‘Het hele gemeentehuis schijnt het te weten, maar niemand mag er iets over zeggen.’
‘Vreemd.’
‘Ja. Ik vond dat ik je dit toch even moest laten weten.’
‘Dat waardeer ik, al weet ik nog even niet wat ik met je verhaal moet. Ik ben geen journalist die overal navraag doet hoe het nou precies zit.’
‘Nee, dat weet ik.’
‘Ik zou natuurlijk wel op Horst-sweet-Horst kunnen zetten dat iemand me heeft gebeld met een vreemd verhaal over de bibliotheek, ’t Gasthoês en Herberg De Troost. En dan maar hopen dat Hallo Horst aan de Maas  of Dagblad De Limburger  het oppikt en er iets mee doet.’
Hallo Horst aan de Maas? Die kennen het hele verhaal ook, alleen mogen ze er niet over schrijven.’
‘Tja, de gemeente betaalt natuurlijk goed voor die twee wekelijkse pagina’s in Hallo. Maar denk je niet wat te veel in complottheorieën?’
‘Dat lijkt er misschien wel op ja, maar ik heb dit verhaal al van verschillende kanten gehoord.’
‘Misschien moet ik er dan toch eens een stukje op Horst-sweet-Horst aan wagen, wie weet waartoe dat leidt. In elk geval bedankt voor de tip.’
‘Graag gedaan. Tot ziens en veel succes ermee!’
‘Ok. Bedankt. Hojje!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten