maandag 26 mei 2014

Klein mysterie 562 – Rotondekunst (3)

Nieuwe rotondologische ontwikkelingen in Horst! Dat er wat gaande was met de rotonde Westsingel-Stationsstraat-Industriestraat was al langer duidelijk (klik op de afbeeldingen om ze te vergroten).
Een week geleden had ik nog het idee dat het middeneiland een educatief project ging worden dat het Droste-effect aanschouwelijk moest maken. M. dacht eerder aan een voetbalkunstwerk in wording, waarbij de getimmerten goals moesten verbeelden. In het centrum van het middeneiland zou vervolgens op maandag 14 juli een meer dan levensgroot standbeeld van Paul Verhaegh worden onthuld, de lokale voetbalheld die Nederland een dag eerder na het benutten van de achtste penalty in de finale tegen Brazilië het eerste wereldkampioenschap voetbal had bezorgd. Klonk best plausibel.
Inmiddels zijn we ingehaald door de feiten en is de heuvel in het centrum van het middeneiland voorzien van staaltjes beeldsnijkunst waarbij de in Horst toch op een heel hoog voetstuk staande Meester van Elsloo verbleekt. Van een afstandje had ik in eerste instantie de indruk dat het staande en liggende geabstraheerde menselijke wezens betrof. Na met gevaar voor eigen leven naar het middeneiland te zijn overgestoken, werd me snel duidelijk hoezeer ik met die inschatting uit de bocht was gevlogen. Geen geabstraheerde menselijke wezens, maar een uit drie elementen bestaand ensemble in de beste figuratieve tradities: een benzinepomp geflankeerd door twee banken met goudkleurige metalen rugleuningen.
Ik passeerde de rotonde al jaren en telkens had ik het gevoel dat er iets aan ontbrak. Het vervelende was alleen dat ik er maar niet op kon komen wat. Nu weet ik het: een middeneiland met een benzinepomp geflankeerd door twee banken met goudkleurige metalen rugleuningen. Deze rotonde is gemáákt voor een middeneiland met een benzinepomp geflankeerd door twee banken met goudkleurige metalen rugleuningen. Als middeneilanden met een benzinepomp geflankeerd door twee banken met goudkleurige metalen rugleuningen érgens thuishoren, dan wel op deze rotonde. Mooi zo laten, nooit meer iets aan veranderen.
Ik voorspel: in een mum van tijd groeit dit middeneiland met een benzinepomp geflankeerd door twee banken met goudkleurige metalen rugleuningen uit tot een place to be  in Horst. En ‘bijtanken op het middeneiland’, ‘even een middeneilandje doen’ en ‘lekker slangbangen op het middeneiland’ zullen rap uitgroeien tot gevleugelde Horster begrippen. Het Rotondologisch Genootschap zal het allemaal wel weer niets vinden, maar ik zeg: briljant!
Wat zegt u? Dat dit stukje zeker óók is gesponsord door Vissers Olie en Poels Wonen en Slapen? Hè bah, zeg, wat is dat nu weer voor misselijkmakende insinuatie? Hoe kómt u er bij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten