maandag 3 november 2014

Top 5 – Vervaagde Norbertuswijkse geveldoeken

Hoeveel foto’s ik ook maak van Horst aan de Maas, telkens blijken het er toch te weinig te zijn. Zo kan ik me nu wel voor m’n kop slaan dat ik de doeken die in juni 2010 aan een aantal gevels in de Norbertuswijk in Horst werden bevestigd, niet onmiddellijk na hun ophangen op de gevoelige plaat heb vastgelegd. Daarmee had dit stukje aanzienlijk veelzeggender kunnen zijn. Maar goed, het is zoals het is en daaraan valt niets meer te veranderen.
Onder het motto ‘Kleur in de wijk’ verschenen in 2008 op strategische plaatsen in de Norbertuswijk levensgrote doeken aan zijgevels van een aantal woningen en flats. De afbeeldingen op de doeken waren gemaakt door leerlingen van de lagere school in de wijk.
Na twee jaar was de tijd rijp voor nieuwe doeken. Aan het motto ‘Kleur in de wijk’ werd nog een tweede motto toegevoegd: ‘Millenniumdoelen’. 56 leerlingen van het Dendron College, de middelbare school in de wijk die onder meer ontwikkelingsprojecten in Afrika en India steunt, maakten een ontwerp voor de nieuwe doeken. De vijf beste ontwerpen werden daadwerkelijk op een doek afgebeeld. De hoofdprijs ging naar het op de blinde muur van de gymnastiekzaal op de hoek Gebroeders van Doornelaan – Paulus Potterstraat aangebrachte doek. Het werd op 11 juni 2010 onthuld door wethouder Van Rensch. Onbegrijpelijk dat ik destijds geen foto’s van de doeken heb gemaakt. Zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het feit dat juist die 11e juni het WK begon. Daarna kwam het er om een of andere reden niet meer van. Tot me dit jaar begon op te vallen dat de doeken hun eerste motto (‘Kleur in de wijk’) steeds minder waarmaakten. Komt-ie, de Horst-sweet-Horst top 5 van vervaagde Norbertuswijkse geveldoeken:

5.
Prinses Marijkestraat. Ontworpen door Hilde Spreeuwenberg.

4.
Julianastraat. Ontworpen door Ilse Pouwels.

3.
Hoek Gebroeders van Doornelaan – Paulus Potterstraat. Ontworpen door Els van Hooft.

2.
Hoek Noordsingel – Meterikseweg. Ontworpen door Nick Vullings.

1.
Rembrandtstraat. Ontworpen door Tessy Vermeeren.

Vergaat het de millenniumdoelen hetzelfde als de kleuren, dan ziet het er voor de millenniumdoelen niet al te best uit. Zou het niet eens tijd worden de doeken te verwijderen? Vervangen mag wat mij betreft ook, al stel ik dan wel voor ditmaal professionele kunstenaars aan het werk te zetten. Zoals namelijk al vaker gezegd: de verhoudingen tussen professionele en publieksparticipatieve kunst zijn de afgelopen jaren in Horst aan de Maas danig scheefgegroeid. Hoogste tijd voor een inhaalslag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten