dinsdag 13 januari 2015

Klein mysterie 615 – Gasthoês (4)

Website 1Limburg bericht zojuist dat het college van burgemeester en wethouders van Horst aan de Maas zes varianten heeft laten uitwerken voor de verbouwing van cultureel centrum ’t Gasthoês (klik hier). In de gemeenteraadsvergadering van 10 februari worden ze besproken. Maar op voorhand laat het college al weten dat het de voorkeur geeft aan de 7,8 miljoen euro kostende Herberg De Troostvariant.
Wat behelst het unieke Herberg De Troostconcept voor ’t Gasthoês eigenlijk? Burgemeester Kees van Rooij heeft dat op 11 november jl. tijdens een openbare raadsthemabijeenkomst desgevraagd heel helder uitgelegd. U kunt die uitleg hier beluisteren (ga naar 1.18.27), maar voor uw gemak heb ik de 172 woorden waarin de burgemeester voor eens en voor altijd alle onduidelijkheid over het Herberg De Troostconcept uit de wereld helpt ook maar even uitgetikt. Komen ze:
‘Herberg De Troost bestaat natuurlijk al als een concept dat op verschillende plekken is uitgevoerd. En dat heeft in zich, zo heb ik het in ieder geval beleefd, iets van die herberg. Van gastvrijheid, je bent er welkom, laagdrempelig, d’r is voor iedereen plek, je hoort er muziek, het geeft ook wat inspiratie. Dat is voor mij Herberg De Troost. En dat kun je ook vormgeven in hoe je een gebouw inricht. Hoe je het die uitstraling geeft dat het niet een gebouw is dat gesloten is (dat we natuurlijk ook kennen) en dat je denkt ‘Wat zit er achter die deuren?’, maar dat die openheid en dat welkom van een herberg uitstraalt. Zodat ouderen, die er nog niet binnen zijn geweest, zeggen ‘Ik stap daar naar binnen’, ook al zijn jongeren er muziek aan het maken. Dat is voor mij, maar misschien maak ik het te mooi, het concept van Herberg De Troost. Maar iedereen mag het invullen en er zijn creatieve mensen die het straks ook handjes en voetjes kunnen geven.’
Ik zei het toch: glas- en glashelder. En het mag dan een paar centjes kosten, dankzij onze burgemeester weten we wél exact waar die 7,8 miljoen euro naartoe gaan.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten