maandag 13 april 2015

Top 5 – Foto’s op Grenspost O aan de Sint-Jorisweg

Hoewel die vorige week beloofde top 5 van Hegelsomse Grensposten (klik hier) in mijn hoofd al nagenoeg vorm heeft gekregen, wacht ik even met publicatie ervan. Ik wil namelijk eerst nog een paar Grensposten (acht kunstwerken in de vorm van een letter, geplaatst in een krans rondom Hegelsom) in een apart stukje bespreken. Anders zou ik ze gewoonweg tekort doen.
Om te beginnen vandaag de O. Het lijkt er warempel op of de initiatiefnemers van de Grensposten bij het zoeken naar een vorm voor de letters rekening hebben gehouden met mijn bijzondere voorliefdes. Ik denk daarbij met name aan de E, bij station Horst-Sevenum, die moet uitgroeien tot een vrijplaats voor graffitispuiters en ook aan de O, die wordt gevormd door de zestien bladen van een windmolentje. Herhaaldelijk heb ik hier al mijn liefde beleden voor de vierbladige Bosman-windwatermolen, maar die liefde geldt natuurlijk evenzeer de Amerikaanse windmotor of roosmolen. Want dat is de soortnaam van de molen die sinds een dikke week de westelijke oever van de Molenbeek aan de Sint-Jorisweg opsiert.
Een dorp in beweging luidt de titel van dit kunstwerk. Uit de toelichting: ‘Een windmolen staat voor nieuw opgewekte energie die we kunnen gebruiken om iets nieuws te realiseren. Nieuwe energie die in- of omgezet gaat worden voor nieuwe dynamiek.’
De zestien bladen van de molen bevatten in totaal 31 foto’s van het leven in Hegelsom in het heden en (vooral) verleden. Ze zijn na een oproep daartoe ingezonden door dorpsbewoners. De foto’s laten zich het beste bekijken bij, naar schatting, windkracht 4 of 5. Bij minder wind draait het molentje amper en zul je op de kop en op je zij moeten gaan staan om de foto’s goed tot je te kunnen nemen. Bij meer wind flitsen de foto’s in een razend tempo aan je voorbij – vermoed ik, ik heb de proef nog niet op de som kunnen nemen.
Genoeg gebazeld, tijd voor de Horst-sweet-Horst top 5 van foto’s op Grenspost O aan de Sint-Jorisweg. Met excuses voor de krakkemikkige foto’s, maar het kon niet anders. En omdat de foto’s geen bijschriften hebben, heb ik ze zelf maar verzonnen. Komt-ie:

5.
Zandkastelen bouwen op de Diekerhei.

4.
Toelichting overbodig. Nostalgie pur.

3.
Je moet waarschijnlijk Hegelsommer zijn om te weten wat dit is of betekent. Ik ben geen Hegelsommer.

2.
Potje kaarten in de buitenlucht op een heerlijke zomeravond.

1.
De vuile was buiten hangen.

1 opmerking:

  1. Foto 3 lijkt mij een afbeelding op de muur van OJC Phoenix uit 1976, gemaakt door Jeu van Helden

    BeantwoordenVerwijderen