maandag 18 mei 2015

Intermezzo – Pompstation Lottum (1)

Vrijdagochtend had ik een afspraak in Grubbenvorst. De heenweg ging via het Witveld. Voor de terugweg – die bij mij als het even kan nooit identiek is aan de heenweg – opteerde ik voor de Lottum-Broekhuizen-Melderslo-variant. Tussen Lottum en Broekhuizen fietste ik gedachteloos voorbij aan het pompstation. Zoals ik er al zo vaak gedachteloos aan voorbij was gefietst en gereden. Verder fietsend vroeg ik me ineens af waarom eigenlijk. Waarom had ik het nooit werkelijk in me opgenomen? Waarom had ik het markante gebouw – zoveel had ik er wel van meegekregen – nooit een gedachte waardig bevonden? Misschien had ik het wel altijd gruwelijk tekortgedaan? Met Broekhuizen binnen handbereik zat er maar één ding op: omdraaien, terugfietsen naar het pompstation en daar een antwoord proberen te vinden op mijn vragen. Als ik vrijdag één goede beslissing heb genomen, dan die wel.
Wat een fantastisch gebouw! Hoe is het in godsnaam mogelijk dat ik dit al mijn hele leven over de kop heb gezien? Waarom heeft u me er verdorie nooit op gewezen?
Even op een rijtje proberen te zetten wat mij, architectonische leek, aanspreekt in het gebouw, of beter gezegd ensemble van gebouwen. In de eerste plaats die grotendeels glazen voorgevel van het hoofdgebouw met zijn strakke ritme, die het de allure van een grootstedelijke flat verleent. Jammer dat alleen de derde horizontale rij ramen van boven daadwerkelijk een inkijkje biedt. Alle overige ramen zijn voorzien van een melkachtig glas. Kan onmogelijk de bedoeling zijn, lijkt me. In mijn herinnering was het vroeger ook anders.
Enfin, wat spreekt me nog meer aan? De hermetische, rode bakstenen achtergevel van het hoofdgebouw, een verschil van dag en nacht met de voorgevel. Achter: ongenaakbaar en streng; voor: open en uitnodigend.
Ook mooi: de stilistische eenheid tussen hoofdgebouw en bijgebouwen. En laat ik vooral ook de architectonische detaillering en de beplanting niet vergeten. Aan alles valt af te lezen dat dit complex uiterst zorgvuldig is vormgegeven en dat bij de bouw niet op een gulden meer of minder hoefde te worden gekeken.     
In mijn bibliotheek en op internet heb ik gezocht naar informatie. Wanneer is het gebouwd? Door wie? Vreemd genoeg heb ik niets gevonden. Wel lijkt me duidelijk dat het Lottumse pompstation nauw verwant is aan pompstation Breehei in Veulen, net over de gemeentegrens met Venray. Dat heeft dezelfde zorgvuldige vormgeving en rijke detaillering en een bijna identieke achtergevel, maar is aanzienlijk kleiner.
Ook is het veel minder transparant: alleen het trappenhuis is voorzien van een glazen wand. Verder lijkt de stijl van de bijgebouwen niet helemaal aan te sluiten op die van het hoofdgebouw.
Ergens kwam ik een document tegen (klik hier) waarin het vermoeden wordt uitgesproken dat pompstation Breehei omstreeks 1960 is gebouwd. Het Lottumse pompstation zou dan voor mijn gevoel van enkele jaren later moeten dateren. Maar wie o wie kan meer informatie verschaffen? Ik houd me ten zeerste aanbevolen!

1 opmerking:

  1. Oprichtingsvergunning 9 april 1963: http://www.landvankessel.nl/Inventaris%20Grubbenvorst%201939-2000.pdf

    BeantwoordenVerwijderen