maandag 27 juli 2015

Klein mysterie 662 – Gezegende onwetendheid (1)

Tot een week geleden verkeerde ik in gezegende onwetendheid. Sindsdien verkeer ik in vertwijfelde onwetendheid. Eerstgenoemde onwetendheid was me aanzienlijk aangenamer dan laatstgenoemde.
Het begon allemaal een kleine maand geleden. Op de Stationsstraat, van Horst uit gezien vlak voor de kruising met de Asdonckerweg, viel mijn oog op de achterkant een fietsroutebord. Die was volgekalkt met niet allemaal even goed leesbare cijfers. Wat het te betekenen had? Geen idee. Kon net zo goed een verwijzing naar Bijbelverzen zijn als de afstand in millimeters van dit punt tot de Akropolis van Athene. Of het aantal dit jaar in Griendtsveen waargenomen muggen. Of de bij elkaar opgetelde leeftijd van alle inwoners van Horst aan de Maas, niet vermeld in jaren, dagen of uren, maar in minuten. Kortom, te vaag om er verder veel gedachten aan te wijden. Ik kon me koesteren in gezegende onwetendheid.
Dat veranderde vorige week zondag. Fietsend op de Westsingel richting Stationsstraat wilde ik linksaf de Bemmelstraat inslaan. Ineens viel mijn oog op de witte wegmarkering die de rijbaan hier scheidt van de fietsstrook. De officiële benaming daarvan luidt vermoed ik ‘puntstuk’, maar dat doet er nu effe niet toe. Op de wegmarkering dan wel het puntstuk was met zwarte verf een cijferreeks gespoten. Daaronder een tekst. ‘Uiteindelijk zullen we adem halen in de heilige nacht v/d gezegende onwetendheid.’
Het geheel was gesigneerd met iets waarin je zowel ‘JT’ als de Griekse letter π zou kunnen lezen.
Uiteraard maakte ik er, zo goed en zo kwaad als het ging, foto’s van. Thuisgekomen vergeleek ik de cijfers met die op de achterkant van het fietsroutebord enkele kilometers verderop aan de Stationsstraat. Wat denk je? Op de 18 na, waarmee de reeks op het bord aan de Stationsstraat begint, zijn beide cijferreeksen identiek! Mijn gezegende onwetendheid sloeg om in vertwijfelde onwetendheid!
Wat hebben de cijferreeksen te betekenen? Waarom zijn ze juist hier aangebracht? Zijn ze ook op andere plaatsen in Horst aan de Maas of elders te vinden? Wat betekent‘Uiteindelijk zullen we adem halen in de heilige nacht v/d gezegende onwetendheid’? Is dit een citaat en zo ja: waar komt het dan vandaan (googlen leidt bij mij tot niets)? Wie of wat is ‘JT’?
Help!

4 opmerkingen:

  1. 3.1415... is Pi, met de rest kan ik helaas niet helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is idd pi, die jt is de kleine Griekse letter pi. Met de 18......kan ik je ook niet helpen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 3,14159 26535 89793 23846 is het getal pi. 18 is de letter 'r' van "ons" alfabet. De 'r' van radius of straal?

    Vertaling zou dan kunnen zijn: de radius is pi. Radius is de kortste weg naar. Pi is een irrationeel en transcendent getal. Betekenis: de kortste weg naar "..." - het heilige? - is niet-rationeel. Oproep van een mysticus?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ‘Uiteindelijk zullen we adem halen in de heilige nacht v/d gezegende onwetendheid.’
    Variant op Bijbel (Statenvertaling) Matteüs 5:3? "Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen."

    BeantwoordenVerwijderen