vrijdag 9 februari 2018

Top 5 – Carnavalsvlaggen in Horst aan de Maas

Nu mijn jaarlijkse stukje voor de Horster carnavalskrant De Klos dit keer is geweigerd vanwege een tekort aan humor en een teveel aan politieke lading, moest ik natuurlijk iets anders verzinnen om aan mijn carnavalstrekken te komen. En dat zijn de carnavalsvlaggen van Horst aan de Maas geworden. Een thema dat weliswaar ook niet overloopt van humor, maar op een teveel aan politieke lading zal ik in dit geval zeker niet gepakt kunnen worden.


Carnavalsvlaggen moeten er in deze gemeente nog een beetje in komen, is mijn indruk. Om Oranje qua vlaggedrag ook maar te benaderen heeft carnaval hier nog een lange weg te gaan: in elk van de zestien kernen van Horst aan de Maas zijn, ook enkele dagen voor het geweld losbarst, nog hele straten te vinden waar geen enkele carnavalsvlag valt te bekennen. Evertsoord en Griendtsveen hebben zelfs niet eens een eigen carnavalsvlag (of hebben haar althans verdomd goed verborgen weten te houden voor mij).


Waarop beoordeel je een carnavalsvlag? Tja. Ik dacht aanvankelijk aan een beoordeling op vormgeving en kleurgebruik en –combinaties. Maar van dat idee ben ik afgestapt nu ik alle vijftien (D’n Dreumel uit Horst heeft een aparte jeugdcarnavalsvlag) carnavalsvlaggen van Horst aan de Maas aan een vergelijkend onderzoek heb onderworpen. Qua vormgeving en kleurgebruik en -combinaties is het namelijk huilen met de pet op met de Horster carnavalsvlaggen. Waardoor uiteindelijk de vlagwappergemaksfactor doorslaggevend is geworden. Met andere woorden: welke Horster carnavalsvlag wappert het mooist?


Eerst de tien vlaggen die buiten de top 5 zijn gevallen (klik op de pijl om het filmpje te starten):


En dan nu … tatatatatatata … de top 5 van carnavalsvlaggen in Horst aan de Maas, dus in de eerste plaats beoordeeld op hun wappergemak (klik op de pijl om het filmpje te starten):

Geen opmerkingen:

Een reactie posten