maandag 1 oktober 2012

Klein mysterie 380 – Engelse asfalteerders (2)

Herfst, dus de Engelse asfalteerders zijn weer onder ons. Per tweet liet de Horster politie vorige week weten: ‘Pas op met Engelse sprekende asfalteerders die uw oprit willen verharden! Heel duur broddelwerk. Is strafrechtelijk niks aan te doen.’ Ik veerde onmiddellijk verheugd op uit m’n luie stoel bij het lezen van deze tweet. Want daar stond toch heel duidelijk ‘Engelse SPREKENDE asfalteerders’. De vorige malen dat ze onder ons verkeerden hadden de heren steeds gezwegen als het graf. Tot m’n grote teleurstelling was het me toen dan ook niet gelukt enig inzicht te krijgen in de diepere zielenroerselen van de Engelse asfalteerders. Maar dit buitenkansje mocht ik natuurlijk niet laten schieten. Lang hoefde ik niet te zoeken, het wemelde in Horst aan de Maas van de Engelse asfalteerders. Je kon geen oprit passeren of er werd geasfalteerd. En gesproken!
Op goed geluk klampte ik in Meterik een van de mannen aan. Hij bleek David te heten en afkomstig te zijn uit Darlington. Hij verblijft momenteel met vrouw en zoon in een woonunit aan de Kempweg. David toonde zich graag bereid enkele vragen te beantwoorden. 
The police  call your activitities “shoddy work”. What do you think of that?
‘Are the f***ing coppers indeed telling that sort of stories? The f***ing police should f***ing shut up.’
The police also say you and your fellow workers ask a lot of money for the asphalting of drives.
‘No kidding please.’
But they truely say that, by hand to my heart.’
‘We expensive? It’s a f***ing disgrace. I’d rather call it a f***ing pittance we get here.’  
Futhermore they say that unfortunately your asphalting isn’t rated as a criminal offence.
‘What a f***ing lot of bastards. Of course it’s no f***ing criminal offense. It’s a f***ing perfectly honourable job we do.’
But don’t tell me you’ve been trained as an asphalteer!
‘Of course we f***ing all have been trained at the Royal Asphalt Highschool in Rochdale. Seven f***ing years long. Without one single exception we all f***ing graduated in asphalting.’
But if you and your colleagues are graduates, what made you come to Horst aan de Maas?
‘Teaching, teaching, f***ing teaching. We’re on a f***ing mission. You Dutchmen with your f***ing arrogance don’t know a f***ing shit about asphalting.’
Excuse me …
‘Have you lately been to the f***ing Schadijkerweg-Dr. Droesen junction?’
No.
‘Then get the f***ing hell out of here and have a look there yourself. Complete total f***ing crap. And now I f***ing call it a day.’    
But I still have a lot of questions.
‘Will you f***ing please go out of my sight?’
But …
‘Remove your f***ing self. Now!’
Met het oog op m’n eigen veiligheid leek het me niet verstandig nog te informeren naar de diepere zielenroerselen van de Engelse asfalteerder. Wel begaf ik me naar de kruising Schadijkerweg-Dr. Droesenweg om te kijken of het daar werkelijk zo erg is als David had gezegd.
Misschien heeft David ondanks z’n grofgebektheid wel gelijk als hij het heeft over het zendingswerk van de Engelse asfalteerders. Toch maar goed dat de heren er niet langer het zwijgen toe doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten