maandag 3 januari 2011

Ingezonden – Hof te Berkel

Naar aanleiding van het stukje over Hof te Berkel ontving ik een reactie van Jan Timmermans. Al vele jaren geen Horstenaar meer, maar al even zo vele jaren volger van Horst – als het moet kritisch. Hij schreef dat het ‘m niet was gelukt z’n reactie onder het betreffende stukje te plaatsen en dat hij ze daarom nu maar mailde naar HorstsweetHorst@gmail.com. Frustrerend en irritant natuurlijk dat een reactie plaatsen niet lukt (ik hoor dat helaas ook wel eens van anderen, mede daarom vanaf nu de rubriek ‘Ingezonden’), maar van de andere kant zou het ook zonde zijn als zo’n uitgesproken en gefundeerde mening ergens als ‘reactie’ verstopt zou blijven. Daarom geef ik hierbij het woord aan Jan (die zich overigens ook richt tot Thijs Coppus, die op z’n weblog Het erfgoed van Horst aan de Maas vorig jaar ook een bijdrage wijdde aan De Hoge Horst):

Wim, Thijs,

Jullie (en ik) mogen het zeker jammer vinden, mogen zelfs zwaar teleurgesteld zijn, dat weer enkele zeer markante Horster gebouwen in het Antoniuspark tegen de vlakte (dreigen te) gaan. Al weer twee jaar pleit ik in mails naar Horster wethouders, bouwers en ruimtemanagers voor het behoud van in ieder geval de Hoge Horst (HH). Helaas hebben onze schrijfsels nog niet tot enige discussie op het publieke forum of in de politieke arena geleid.Ongeveer 40 jaar geleden stond ik bijkans elke dag met open mond te staren naar de vorderingen van de bouw van de eerste Horster torenflat. Apetrots was ik – en niet alleen ik – dat de opstoot van Horst in de vaart der volkeren gelijke tred hield met die van Venlo en Venray. Ik dacht toen nog, dat de HH de opmaat vormde voor meer slanke, ambitieuze woontorens in en om het centrum van mijn Horst.
Ik was – en ben – voor zoveel mogelijk compact, hoger bouwen in centra, voor ‘inbreiden’. Dit om uitbreidingen naar het buitengebied te voorkomen! Komt bij dat ik de grote wijken om Horst met alleen maar laagbouw eenvormig, saai en lelijk vind. Zoals je schrijft, Wim: ‘Gooi er eens wat lef en durf in!’En nu dreigt dit landmark, deze Horster ‘Waechter am Rhein’, voor de reiziger zeer zichtbaar vanaf de A73, binnenkort te verdwijnen, na amper 40 jaar trouwe dienst aan vele bewoners en instellingen. Door kenmerkende gebouwen als Interchalet, de Lambertustoren en de HH was Horst vanaf de A73 niet te missen.
In het westen des lands worden dergelijke flats tegenwoordig leeggelepeld en gestript, van ruimere woningen voorzien (door sloop van muren in de appartementen) en van buiten ‘opgeleukt’ met veel glas, nieuwe balkons en frisse kleuren. Geen oude schoenen weggooien, voordat je nieuwe hebt. Of beter nog: van oude schoenen nieuwe maken.
Ik heb nog eens gekeken naar de foto's van de HH op jouw log en op de Erfgoed-site van Thijs. Vooral de zwart-wit foto’s op Thijs’ site laten zien, dat het gebouw in de beginjaren – zonder de aanpassingen aan de balkons, zonder de huidige ‘laffe’ vaalgele kleuren, zonder dat woud aan masten op het gebouw – zoveel eenvoudiger, maar mooier, slanker en strakker oogde dan de toren nu. Een gerenommeerd architectencollectief als Mulleners en Mulleners (ontwerpers van het plan Hof te Berkel) moet toch in staat worden geacht, een relatief jonge en in redelijke staat verkerende flat zo te renoveren, dat hij in stijl past bij de door hen ontworpen gebouwen. De zendmasten eraf, een dak erop, de buitenkant schilderen in frisse, veelal lichte kleuren en de HH gaat een nieuw leven tegemoet. (Kijk eens naar de flatjes aan de Zwaluwstraat!)De HH kan uitstekend dienen ter huisvesting van arbeidsmigranten, starters, alleenstaanden, gescheiden medemensen, jonge ouderen etc. In de lange vleugels (3 verdiepingen) kunnen allerhande voorzieningen voor de wijk Hof te B. worden ondergebracht. Ongelooflijk dat dit alles over het hoofd wordt gezien!

We zouden nog kunnen oproepen tot een actiegroep ‘Behoud de HH’, ware het niet dat het platform om zulks te beginnen op de fles is. Waar(in) moet ik nu publiceren of ingezonden stukjes aanleveren? Ons aller Echo is ter ziele.Zelfs mijn 90-jarige moeder, een der oerbewoners van het Antoniuspark, snapt niets van – wat zij noemt – deze kapitaalvernietiging. Zij wil haar herkenningspunt niet kwijt.
Overigens ben ik wel positief over het door de Mulleners gemaakte ontwerp voor Hof te B. Langs de Dr. vd. Meerendonkstraat komen enkele hogere, witte torentjes. Jammer, dat ze wat laag, klein en kneuterig ogen. Ik zelf ben voor enkele markantere, hogere (6 lagen) en gedurfdere torens aan deze zijkant van het plan. En als je de HH al sloopt, bouw dan een even hoog gebouw terug. Zorg voor een in vele opzichten afwisselende nieuwe wijk. Met hoog- en laagbouw. Deze wijk leent zich daarvoor. Ook voor een mix van bewoners.En ook ik vind het ongelooflijk, dat de voorgenomen sloop van de HH (nog) geen discussie heeft losgemaakt in de Dorpsraad, de Raad, het DvNL.

Ik blijf me inzetten voor redding van wellicht niet altijd mooie, maar wel typische bouwsels als Mooren Torens en de HH. You too ?

Groet, Jan Timmermans

Geen opmerkingen:

Een reactie posten