maandag 18 februari 2013

Klein mysterie 423 – Getut en gemier (14)

‘Ik heb aan één ding een hekel gekregen in mijn tijd als wethouder en dat zijn politici met hun oneliners en hun pogingen om daarmee de meeste retweets te krijgen. Ik heb mezelf inderdaad ook schuldig gemaakt aan die oneliners door discussies te voeren op Twitter. De dossiers in kwestie zijn daar te complex voor. Nuance en diepgang passen niet in een tekstblok van honderdveertig tekens. Ik ben er daarom mee opgehouden.’
Aldus Leon Litjens in Dagblad De Limburger van 16 januari. Gelukkig blijkt die twexit van de scheidend wethouder een beperkte houdbaarheidsdatum te hebben. Het bloed kruipt gewoon weer waar het niet gaan kan. Zie bijvoorbeeld deze oneliner van 6 februari: ‘Goed dat politiek kritisch is op resultaten vd Floriade maar het is onverantwoord dat je de investeringen, voor eigen glorie, kapot maakt!’ Leidde toch maar mooi tot zes retweets.
Ook afgelopen week vlogen de getweete oneliners en de twitterdiscussies ons weer ouderwets om de oren. Ditmaal moest het voorgenomen kabinetsbeleid op woningbouwgebied het ontgelden. Dat ging onder meer zo:
Leon Litjens: ‘Corporaties: 60% minder nieuwbouw. @roybouten nog steeds positief? Ja zo gaan de wachtlijsten wel weg!’
Reactie PvdA-gemeenteraadslid Roy Bouten: ‘Je citeert de kalkoen die het kerstmaal bereidt. Praat maar eerst met je fr.voorz. 1eK.’
Leon Litjens: ‘Ik citeer degene die niet meer gaat investeren.’
Roy Bouten: ‘Diegene die dat toch al niet deed, ondanks de wettelijke taak (bijv. Woonurgente groepen).’
Roy Bouten: ‘Aanvulling: woordvoerder Aedes moest ook toegeven dat trend minder bouwen en focus renovatie corporaties al jaren in is gezet.’
Leon Litjens: ‘Ja room vervolgens ook nog flink af en dan gaan ze wel bouwen/investeren! Ik snap niet hoe je dit kunt verdedigen.’
Ik ben de eerste om te erkennen dat ik er geen bal van snap, maar dat vormt waarschijnlijk juist het bewijs voor de diepgang van de discussie en anders toch zeker wel het definitieve bewijs voor mijn gebrek aan intelligentie. Hoe het ook zij: vermakelijk is het. Zeker als je anderen weet te verleiden tot juweeltjes als ‘Je citeert de kalkoen die het kerstmaal bereidt.’ Ga zo door!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten