maandag 13 januari 2014

Top 5 – Horster auto’s (2)

Wilt u me een lol doen? Ja? Vergeet dan die hele top 5 van Horster auto’s van verleden week. De nummer 5 is bij nader inzien te gekunsteld, de nummer 4 kun je op elke willekeurige autosloperij tegenkomen, de nummer 3 is te Duits, de nummer 2 hoort eerder thuis in een Horst-sweet-Horst top 5 van Horster verpakkingen en de nummer 1 is meer op z’n plaats in een museum voor hedendaagse kunst.
Ik ben weer eens ten prooi gevallen aan m’n eigen ongeduld: is het voornemen van een top 5 er eenmaal, dan moet die ook op stel en sprong gereed zijn. Niet even de tijd ervoor nemen, niet even laten bezinken, nee, hup, hup, aan de slag en klaar is kees. Waardoor zo’n top 5 vaak binnen de kortste keren z’n houdbaarheidsdatum heeft overschreden. In het geval van de top 5 van Horster auto’s dus zelfs al binnen een week. Met als gevolg een nieuwe Horst-sweet-Horst top 5 van Horster auto’s, die hopelijk wat langer stand houdt dan de vorige:    

5. Meerlosebaan, Grubbenvorst:
Nee, nou niet lacherig doen: dit karretje heeft wél mooi zes edities van Parijs-Dakar op z’n naam staan.

4. Handelstraat, Horst:
Als de teller zes keer rond is geweest, heb je inderdaad wel recht op een dak boven je hoofd. Al zal het wel eeuwig een vraag blijven of deze stoere kerel daar van harte mee heeft ingestemd. 

3. Molenstraat, Horst:
Altijd goed: woordspelingen op auto’s. Een minder schone zaak is dat ik de op de auto vermelde website (www.its-clean.nl) niet aan de praat krijg.

2. Horsterweg, Grubbenvorst:
Het is het ensemble dat het ’m doet: de stenen leeuw met z’n zwarte neus, de edelkitsch van de hekpijler en de alpaca’s op de achtergrond die het de normaalste zaak van de wereld vinden dat ze hun domein moeten delen met twee Mini Coopers.

1. Californischeweg, Grubbenvorst:
Citroën DS. Oftewel déesse. En terecht. En wat heeft de godin hier aan de Californischeweg een passend podium gekregen! De onbetwiste nummer 1 van alle Horst-sweet-Horst top 5’en van Horster auto’s die er zijn geweest en die nog gaan komen, daarvoor durf ik m’n hand in het vuur te steken.
Ik was van plan hier uiteen te gaan zetten dat mijn liefde voor de DS óók te maken heeft met Les choses de la vie, een van de beste films die ik ken. Regisseur Claude Sautet heeft dit meesterwerk uit 1970 opgehangen aan het dodelijk auto-ongeval van een ondernemer (Michel Piccoli in een van z’n beste rollen) die een keuze moet maken tussen zijn echtgenote en zijn maîtresse (Romy Schneider in een van haar beste rollen). De auto waarin hij verongelukt is een zwarte Citroën DS. Althans: daar was ik heilig van overtuigd. Maar wat blijkt nu ik op YouTube fragmenten van de film terugzie? Het ís helemaal geen Citroën DS, niet eens een Citroën! Het maakt de film (en de DS) er niet minder om – wel schandelijk dat m’n geheugen me zo bedriegt.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten