maandag 30 december 2013

Flop 5 – Horster oliebollenkramen

Het plan was de Horst-sweet-Horst-lezers zo aan het einde van het jaar eens lekker te verwennen met een top 5 van Horster oliebollenkramen. ‘Fluitje van een cent’, denk je dan in al je onnozelheid. Mooi niet dus. Oliebollenkramen blijken in Horst aan de Maas verrassend dun gezaaid.
Veertien van de zestien kernen van Horst aan de Maas heb ik gisteren en vandaag per fiets aangedaan op zoek naar oliebollenkramen (Evertsoord en Griendtsveen besloot ik links te laten liggen – Evertsoord vanwege de geringe kans op succes, Griendtsveen omdat het toch al altijd het mooiste meisje van de klas is). Wat denk je? Ternauwernood heb ik er vijf weten te vinden!
Het is overigens niet onmogelijk dat ik te vroeg heb gepiekt: morgen is natuurlijk pas de echte dag. Toch is er geen denken aan dat ik morgen opnieuw m’n rijwiel bestijg. Na wat ik gisteren en vandaag heb gezien aan oliebollenkramen of wat daar voor door moet gaan, ontbreekt me elke lust me verder te verdiepen in de oliebollenkramenwereld. Van de geplande top 5 is dan ook niets gekomen, het is een flop 5 geworden. Komt ie:

5. Derix, Kerkstraat Horst:
Armzalig chaletje en dan ook nog je oliebollen ‘onze sterren’ noemen.

4. IJsbaan, Wilhelminaplein Horst
Een nog armzaliger chaletje in een nog armzaliger omgeving.

3. D.J. van Dam, Kerkstraat Horst:
Een gotspe van de eerste orde dat D.J. van Dam met z’n Hollandse gebakkraam zomaar het aanzicht op onze kathedraal van de Peel mag verruïneren.

2. PlusCafé, Patronaat Horst:
Met al dat reclamegeweld zou ze je nog bijna ontgaan ook, deze oliebollenpartytent. Wanneer staat eindelijk eens een oliebol op tegen zulke flagrante schendingen van zijn waardigheid?

1. Jumbo, Horsterweg Sevenum:
Dachten ze bij Jumbo nu werkelijk dat wij niet in de gaten zouden hebben dat dit een snelsnel tot oliebollenkraam getransformeerde viskar van Eduard Camps is?

Al het voorgaande geleuter zal u waarschijnlijk worst wezen, u zit slechts met één prangende vraag: ‘Bij welke kraam krijg ik de lekkerste oliebollen?’ Een antwoord moet ik u helaas schuldig blijven. Nee, heus. Oudejaarsdag is traditioneel de enige dag dat ik oliebollen eet. En dan niet bij zo’n luizige kraam, nee, bij mijn naamgenoot en oom. Hij bakt ze letterlijk volgens grootmoeders recept (dat wil zeggen: mijn grootmoeder en zijn moeder). Lekkerder kom je ze niet tegen – was het Algemeen Dagblad bij oom Wim langsgegaan dan had Richard Visser uit Rotterdam die eerste prijs in de jaarlijkse oliebollentest op z’n buik kunnen schrijven. Als je dat maar weet.

1 opmerking: