maandag 3 december 2012

Klein mysterie 402 – Gemeentenaam (3)

Wie zei daar dat er niet naar Horst-sweet-Horst wordt geluisterd? Veertien dagen geleden verscheen hier een stukje over een plaatsnaambord aan de Molengatweg met een foutieve vermelding van de gemeentenaam
en ziedaar, binnen een week was de fout hersteld:
Het bedankje voor de oplettendheid zal vermoedelijk een dezer dagen wel volgen.

Mooier worden de plaatsnaamborden er trouwens ook niet op, bedacht ik me toen ik de foto’s nog eens wat nauwkeuriger bekeek. Van die witte omlijsting ben ik sowieso al niet kapot, maar voorheen volgde het wit tenminste nog exact de randen van het bord.
De nieuwere borden hebben in feite een dubbele omlijsting: behalve de witte ook nog een blauwe. Zou nog overkomelijk zijn als de blauwe omlijsting de witte precies zou volgen, maar dat is nu weer net niet het geval. Op de vier hoeken maakt het wit namelijk een veel scherpere bocht dan het blauw, waardoor blauw daar de overhand heeft. En dat stoort (me).
(Zoals de extra rode en witte cirkel om dit verbodsbord (me) evenzeer stoort.)
Dan de diagonale rode streep die aanduidt dat je de bebouwde kom verlaat. Heeft in de nieuwste versie eveneens een witte omlijsting gekregen.
Dat doet pas echt de deur dicht. De rode streep heeft aanzienlijk aan kracht ingeboet, het wit eromheen maakt ’m veel minder urgent. Vroeger was het: ‘Afgelopen met Horst, streep d’r door, over en sluiten, welkom in een andere wereld, verder geen gezeik.’
Nu is het: ‘Als het gepermitteerd is, mogen we dan heel misschien even uw aandacht vragen voor het feit dat u de bebouwde kom van Horst verlaat? Alstublieft niet kwaad worden, hoor, wij kunnen er ook niets aan doen.’
Nog meer te klagen? Uiteraard. Wat me evenmin kan bekoren is dat ‘a/d’. Als je per se een zwevende a wilt, dan zou ik voor zowel de a als de d een kleinere letter hebben gebruikt. Nu lijkt het alsof de a uittorent boven de H, de t en de M, wat nooit de bedoeling kan zijn omdat ‘a/d’ toch echt ondergeschikt is aan ‘Horst’ en ‘Maas’. Dat het diagonale streepje tussen de a en de d in tegenstelling tot de a daadwerkelijk uitsteekt boven de H, de t en de M, is daarom helemaal onvergeeflijk.

Kleine noot bij al het voorgaande: ik heb niet het minste verstand van vormgeving. Mocht u een andere mening zijn toegedaan over de aanblik van de nieuwe plaatsnaamborden: laat maar weten waar en waarom ik de plank heb misgeslagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten