maandag 22 juli 2013

Klein mysterie 463 – Kaas

Baas boven baas dat is kaas,
van kaas word ik blij dat zei jij,
ik wist het niet het enige wat ik dacht
kaas is baas want daarvan krijg je kracht
kaas kaas kaas eet kaas zo niet dan ben je een dwaas
bier is slecht en kaas is baas raas naar de supermarkt want kaas is baas.
Bazige kaas met je mooie kleur fleur jij mij op.

Een gedicht van ZieMeGaan op het webforum Grepolis. Iemand misschien enig idee of Louis van Gaal wel eens publiceert onder het pseudoniem ZieMeGaan? 
Ik stuitte op het gedicht van ZieMeGaan nadat ik had gegoogled op ‘kaas eet kaas’. Een woordcombinatie die slechts negen hits oplevert. En in de meeste van die negen gevallen wordt ‘eet’ ook nog eens gevolgd door een leesteken. Zoals in ‘Martijn Bos denkt kaas, eet kaas en hij verkoopt kaasschaven over de hele wereld’. Maar niet dus bij het titelloze juweeltje van ZieMeGaan: kaas kaas kaas eet kaas zo niet dan ben je een dwaas. Was het proza geweest, dan zouden ook hier ongetwijfeld leestekens zijn opgedoken: Kaas, kaas, kaas, eet kaas. Zo niet dan ben je een dwaas.
Wat ik met het voorgaande slechts wil zeggen: de woordcombinatie ‘kaas eet kaas’ zonder leestekens is uiterst zeldzaam. De kans dat je kaas eet kaas in het wild tegenkomt is ongeveer even groot als de kans dat je in Nederland een levende wolf in het wild tegenkomt. Niet uitgesloten, wel zéér bijzonder. En wat wil nu het geval? U voelde ’m al aankomen: Horst is in het trotse bezit van een originele, onvervalste, unieke kaas eet kaas. Zonder leestekens! Ik ontdekte ’m donderdag op een elektriciteitskastje op de kruising Schoolstraat-Waterstraat:
Waarmee voor omwonenden van het elektriciteitskastje meteen de extatische toestand is verklaard waarin ze me donderdagavond mogelijk hebben waargenomen.
Wat de kreet betekent of waar ie voor staat? Daar vraag je me wat. Ik zie er in elk geval geen oproep in van een kaasboer zonder reclamebudget die met verf en kwast in de weer is geweest om de Mussenbuurt op te roepen tot het eten van meer kaas. Zelfs een reclamebudgetloze kaasboer had waarschijnlijk het eerste kaas laten volgen door een komma en (nog waarschijnlijker) het tweede kaas door een uitroepteken.
Verder lijkt een elektriciteitskastje me niet het meest geschikte medium om de wereld kond te doen van het verbazingwekkende feit dat een kaas een kaas heeft gegeten. Is meer iets voor De Telegraaf of de rubriek ‘Opmerkelijk’ van nu.nl. Ik acht het eveneens onwaarschijnlijk dat achter de kreet een bepaalde diepzinnige wijsheid schuilgaat. Horst is niet zo van de diepzinnige wijsheden. Waar ik eerder aan denk is een geheime boodschap. Van de ene inbreker aan de andere (‘Hier valt niets te halen’). Van de bankdirecteur aan zijn maîtresse (‘Morgen de eerste vlucht vanaf Schiphol naar Palma de Mallorca’). Of natuurlijk van de plaatselijke drugsdealer aan zijn clientèle (‘Ik heb geen cocaïne meer, maar heroïne is ook heel lekker’).

Baas boven baas dat is kaas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten