maandag 29 juli 2013

Klein mysterie 467 – Bizarre barrière (2)

Het is tegenwoordig nogal in de mode voor een goed doel tegen een Zuid-Franse berg op te fietsen. Alpe d’Huzes en meer van dergelijke initiatieven, enfin u kent ze wel. Uit de grond van m’n hart: prachtig dat mensen dat zomaar doen. Wat ik me alleen weleens afvraag is waarom ze het altijd zo ver zoeken. Ook dichter bij huis zijn meer dan genoeg vergelijkbare sportieve uitdagingen te vinden. Het aangaan daarvan heeft bovendien als voordeel dat de bespaarde reis- en verblijfkosten ten gunste van het goede doel kunnen komen.
Nu zegt u natuurlijk: ‘Noem me dan eens één zo’n sportieve uitdaging dicht bij huis.’ Gelijk heeft u, al zou u moeten weten dat ik niet over een nacht ijs ga wanneer ik zoiets beweer. Met andere woorden: ik heb de afgelopen dagen her en der eens wat onderzoek gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ook in ons eigen Horst aan de Maas zo’n sportieve uitdaging te vinden is. Waar? In de Burgemeester Geurtsstraat. Wat lacht u nou? Nee, ik neem u niet in de maling, ik zou niet durven. Het gaat om deze door een man met trilby hoed geflankeerde fietsbarrière, gelegen aan het einde van de straat en aan het begin van een voetpaadje dat uitkomt op de Wittebrugweg:
Waar ’m nu de sportieve uitdaging in zit? Heel eenvoudig: met de fiets in de hand deze barrière zien te passeren, zonder dat u of uw fiets hiervan schade ondervindt. Nee, niet lachen. Ik geef u op een briefje: lukt het u deze hindernis te nemen zonder kleerscheuren, kettingbreuken, open beenwonden of dubbelgevouwen achterwiel, dan levert u een prestatie die hoger valt aan te slaan dan zes keer achter elkaar Alpe d’Huez opfietsen (opkruipen mag ook).
Ik mag mezelf na meer dan een half jaar autoloos door het leven gaan inmiddels een ervaren fietser noemen, maar mij is het ondanks talloze pogingen niet gelukt deze barrière ongeschonden te nemen: m’n fiets ligt op de schroothoop en ik zelf in de kreukels (klik op de pijl om het filmpje te starten):

U gelooft me niet, hè? Nou, neem dan zelf eens de proef op de som, daarna mauwt u wel anders. En kom me achteraf niet aan met het smoesje dat die barrière niet bedoeld is om met de fiets aan de hand te passeren: als ze érgens voor is bedoeld dan juist daarvoor.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten