maandag 3 september 2012

Klein mysterie 370 – 130

Heerlijk, hè, die 130? Went snel, niet? Alsof je nooit anders hebt gedaan. Wat zegt u? Ja, natuurlijk rijd ik 130. Als niemand kijkt zelfs 160, 170. Toegegeven, met de angstkeutel in m’n broek, maar die heb ik er graag voor over, nu blijkt dat hardrijden mee kan helpen de komst van de megastallen van het Nieuw Gemengd Bedrijf te verhinderen. Wat zegt u? Dat begrijpt u niet, dat er een verband bestaat tussen de verhoging van de maximumsnelheid op autowegen en de komst van het Nieuw Gemengd Bedrijf? Eerlijk gezegd snapte ik er in het begin ook geen bal van. Gelukkig hebben Lutz Jacobi en de provinciale media me wat wijzer gemaakt. Wat zegt u? U wilt ook graag wijzer worden gemaakt? Geen probleem, voor u doe ik alles.  
In eerste instantie werd ik dus op een dwaalspoor gezet. Dat was toen ik las (klik op de collegebesluiten van 7 augustus) dat ons gemeentebestuur op 7 augustus had besloten bezwaar aan te tekenen tegen de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur op de A67 en A73. ‘Mooi’, dacht ik in al m’n argeloosheid, ‘komt de gemeente de bewoners van de Horster wijken die twee jaar geleden hun beklag deden over geluidshinder van de A73, alsnog tegemoet.’
Ik begon pas nattigheid te voelen toen ik Tweede Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) woensdag in Grubbenvorst hoorde zeggen dat die onzinnige snelheidsverhoging tegenstanders van het Nieuw Gemengd Bedrijf wel eens in de kaart zou kunnen spelen.
Dat bezwaar van het gemeentebestuur zou toch niet zijn ingegeven door bezorgdheid om het Nieuw Gemengd Bedrijf? Toch wel, begreep ik tussen de regels door na lezing van Dagblad De Limburger van afgelopen vrijdag: ‘Door de hogere stikstofuitstoot van het verkeer op de autosnelwegen moeten bedrijven aan strengere eisen voldoen.’ Op die manier zouden niet met name genoemde bedrijven worden beperkt in hun ontwikkelingsmogelijkheden.
Het kwartje viel pas helemaal toen ik later op de dag de website van L1 onder ogen kreeg: ‘Horst aan de Maas [vreest] dat er teveel stikstof wordt uitgestoten door verkeer dat harder rijdt. Dat zou ten koste gaan van de ontwikkeling van megastallen. Die bedrijven met duizenden koeien en varkens zouden ook voor de uitstoot van stikstof zorgen. De gemeente heeft liever zo’n bedrijf in haar gemeente dan een snelweg waar 130 gereden mag worden.’
Ongetwijfeld zal die formulering de goedkeuring van het gemeentebestuur niet kunnen wegdragen, maar neem van mij aan dat er in elk geval een kern van waarheid in zit.
In afwachting van de volgende curieuze bocht waarin het gemeentebestuur zich moet wringen om de komst van het Nieuw Gemengd Bedrijf mogelijk te maken blijf ik het gaspedaal voorlopig nog maar even stevig ingedrukt houden. Vroem, vroem, vroemmmmm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten