maandag 29 oktober 2012

Top 5 – Horster varkens

Enkele weken geleden verscheen Hamburgers in het paradijs, een boek van Louise Fresco waarin ze (onder meer) vraagtekens zet bij biologische landbouw als oplossing voor het wereldvoedselprobleem. Verwacht van mij geen oordeel over het boek, ik heb het niet gelezen. Ik vermaak me wel met de reacties uit het Horsterse. Die zijn zo voorspelbaar als maar zijn kan. Behoud De Parel noemt de optimistische kijk van Fresco op het wereldvoedselprobleem bijvoorbeeld misplaatst. Wat Fresco betoogt past meer in het straatje van Leon Litjens. Op zn weblog omarmt de wethouder met intensieve veehouderij in z’n portefeuille Louise dan ook (alleen figuurlijk hoor): ‘Haar visies en ideeën zijn inspirerend, prikkelend, realistisch en gebaseerd op wetenschappelijke feiten zonder daarbij direct de kant voor het gelijk van een sector of maatschappelijke of politieke visie te kiezen.’ Het wachten is nog op een oordeel van Marlies Janssen-Kusters (CDA-raadslid en intensief veehoudster) die het boek op 6 oktober aanschafte, en van Thijs Coppus (provinciaal SP-voorman en verklaard tegenstander van megastallen) die er zaterdag aan begon. Het zou me verbazen als zij wel buiten de pot (durven te) piesen.
Ondertussen ontving ik enkele weken geleden de nieuwsbrief van Varkens in Nood, een stichting die probeert iedereen ervan te overtuigen dat onze varkens een beter leven verdienen. Ik ben Varkens in Nood zeer toegedaan en maak daarom met enige regelmaat een aantal euro’s over op het rekeningnummer van de stichting. Moet u beslist ook doen.
De nieuwsbrief zat verpakt in een vensterenvelop. Nadat ik ’m daaruit had gehaald, bleek er achter het venster een citaat van Koos van Zomeren verstopt te zitten: 
‘Ware woorden van de meester van de natuurobservatie’, zo dacht ik aanvankelijk. Totdat ik eens goed om me heen begon te kijken. Nu zeg ik: ‘Die bewering van Van Zomeren mag misschien opgaan voor de rest van Nederland, voor Horst aan de Maas is ze in elk geval niet geldig.’
Je ziet geen varkens? Man, je struikelt er bijna over. Goedgeluimde, vrolijke en tevreden varkens te over, in alle delen van de gemeente. Mijn top 5 van Horster varkens (en dat laat ik de varkens die enige gelijkenis met mensen vertonen nog buiten beschouwing): 

5. Losbaan, Lottum:
Staarten branden, tandjes vijlen, chips in het oor? Geen denken aan bij onze Horster varkens. Ze heten natuurlijk ook niet voor niets quality pigs.

4. Kloosterstraat, Grubbenvorst:
Een slager die z’n eigen vlees keurt is niet te vertrouwen. Maar een varken is toch bij uitstek bevoegd om z’n eigen vlees aan te prijzen?

3. Boomsweg, Melderslo:
Het zijn ook zulke positieve dieren, ze lopen gewoon met open ogen het mes in en nog hoor je ze niet klagen.

2. Monseigneur Jenneskensstraat, Meerlo:
Malse wei, nagenoeg wolkenloze hemel, hippe oorpiercing: een leven als god in Frankrijk hebben varkens hier in Horst aan de Maas. Dat dier daar rechts? O, dat is een schaap.

1. Herenbosweg, Melderslo:
Schaterlachend met een fototoestel op de borst je eigen ondergang tegemoet, mooier kan toch niet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten