maandag 6 augustus 2012

Klein mysterie 363 – Graffiti (2)

Al vaker heb ik me hier beklaagd over het belabberde niveau van de Horster graffiti. Een enkele uitzondering daargelaten is het huilen met de pet op. Ik herhaal: alleen met een volwaardige graffiticultuur tel je echt mee als dorp of stad. In bijvoorbeeld Gent
en Straatsburg
hebben ze dat beter begrepen, zo bleek me de afgelopen weken.

Mijn voorkeur qua graffiti gaat uit naar afbeeldingen, maar als het niet anders is kan ik, ruimdenkend als ik ben, ook leven met teksten. Toen enkele jaren geleden het trafohuisje aan de Peelheideweg van alle kanten werd voorzien van het opschrift S04 kon mij dat daarom wel bekoren.
Sowieso is elke graffito, of het nu een afbeelding of een tekst betreft, een zegen voor de hedendaagse, volstrekt fantasieloze trafohuisjes. Hetzelfde geldt trouwens voor elektriciteitskasten.
De opschriften op het trafohuisje aan de Peelheideweg hadden één ding voor op het merendeel van de tekstgraffiti: ze waren leesbaar. De meeste tags mogen volgens Wikipedia dan wel ‘creatief en stijlvol’ zijn geschreven, voor de leesbaarheid is dit veelal fnuikend. Met de beste wil van de wereld lukt het me bijvoorbeeld niet hier soep van te brouwen:
Maar aan de Peelheideweg was het dus anders. Daar spatte het er van alle kanten vanaf dat het een uiting betrof van een of meerdere aanhangers van Schalke ’04. Vermoedelijk vervaardigd tijdens een verblijf op het aanpalende bungalowpark Loohorst. Knap stukje werk dat geen enkele voorbijganger kon ontgaan. Aartsrivaal BVB mooi de loef afgestoken.
Wat jarenlang onaangeroerd bleef, is nu ineens nagenoeg verdwenen.
Ik kan er vrede mee hebben dat ook voor graffiti niet het eeuwige leven is weggelegd. En als hardcore BVB-fans van de Südkurve deze provocatie niet langer wensten te tolereren, had ik daar eveneens best begrip voor kunnen opbrengen. Hoewel het eigenlijk not done is, zou ik het zelfs hebben toegejuicht als iemand de tekst had oversprayed en er een Banksy-eske afbeelding voor in de plaats zou zijn gekomen.
Maar wat nu is gebeurd, stuit me werkelijk tegen de borst. Onverlaten hebben hun best gedaan alle sporen van S04 uit te wissen, zonder dat ze daar volledig in zijn geslaagd, maar vooral zonder dat ze er iets anders voor achterlieten. Wat zijn dat voor manieren? Zo gaan we anno 2012 toch niet met elkaar om? Werk aan de winkel voor de politie dunkt me.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten