zaterdag 2 mei 2015

Intermezzo – Kasteelboerderij (2)

Een kwart eeuw geleden was ik enkele jaren elftalleider van een jeugdteam bij Wittenhorst. Mooi en dankbaar werk. Pionnen klaarzetten, vervoer naar uitwedstrijden regelen, wedstrijdverslagjes maken, voor grensrechter spelen, thee zetten, hesjes uitdelen: ik deed het allemaal met veel plezier. Maar er was één ding waar ik godsgruwelijk de schurft aan had: fluiten. Als ik ergens niet voor in de wieg ben gelegd, dan wel voor de rol van scheidsrechter. Zelfs niet bij twaalfjarigen. Scheidsrechter zijn vereist resoluut en gedecideerd optreden, autoriteit uitstralen en geen enkele (zelf)twijfel toelaten. Stuk voor stuk eigenschappen waarover ik niet beschik. Gelukkig hadden we een min of meer vaste scheidsrechter. Alleen wilde de goeie man zich nog wel eens op het allerlaatste moment afmelden. Voor mij bleef dan slechts één uitweg over: naar de telefoon sprinten en die wat slungelachtige jongen bellen die er schijnbaar de grootste lol in had de fluit te hanteren. En hoe laat ik ook belde of wat voor hondenweer het ook was: mijn reddende engel was steevast binnen vijf minuten ter plekke. Eeuwige dankbaarheid mijnerzijds viel hem ten deel. Zijn naam, vraagt u? Wilt u het per se weten? Nou, goed dan: Eric Janssen. Alias De Lange.
De afgelopen weken is door sommigen geïnsinueerd dat ik een hekel aan Eric Janssen zou hebben. Het tegendeel is het geval: hij heeft bij mij altijd een streepje voor – u weet nu waarom. Maar zelfs als Eric geen streepje voor had, dan nog zou ik hem niet kwalijk nemen dat hij voornemens is de Kasteelboerderij te kopen (of intussen misschien zelfs al gekocht heeft). Als ambitieus horecaondernemer ziet hij brood in de Kasteelboerderij en als zich dan ineens om wat voor reden of op welke wijze dan ook de mogelijkheid tot overname aandient, zou hij wel gek zijn om dat buitenkansje niet te grijpen.
Het gaat in deze zaak dan ook niet in eerste instantie om Eric Janssen en zelfs niet om de huidige uitbater Frank Kuijpers. Nee, het gaat eerst en vooral om de gemeente en de vraag waarom zij handelt zoals zij handelt. Onbegrijpelijk dat het antwoord op die vraag zo lang op zich laat wachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten