donderdag 29 december 2016

Ingezonden – Open brief aan de burgemeester

Horst-sweet-Horst ontving een open brief van Maarten Voesten, gericht aan burgemeester Kees van Rooij. Maarten doet hierin een emotionele oproep aan de burgemeester om in 2017 daadwerkelijk in actie te komen voor vluchtelingen en statushouders.

Geachte burgemeester, 

Ik schrijf u deze brief omdat ik de urgentie mis in Horst aan de Maas. Horst aan de Maas is een gemeente zoals zoveel, een plattelandsgemeente die haar zaakjes op orde heeft. Een gemeente die worstelt met haar imago want iedereen wil andere dingen maar we stuiten op steeds meer weerstand. Horst aan de Maas is prima wonen zolang je gewoon meedoet. Maar als je afwijkt dan wordt het lastig. 
Ik vraag me af waarom de gemeente Horst aan de Maas eind 2015 heeft aangegeven dat er 160 tot 400 extra vluchtelingen naar onze gemeente zouden komen. We weten beiden dat we de reguliere taakstelling maar net zullen gaan halen, of misschien nog niet eens. Ik vind dit een schande, er speelt zich een groot drama af nabij een van onze meest favoriete vakantielanden en wij ontlopen gewoon onze verantwoordelijkheid. 
Ik heb het afgelopen jaar een groep geweldige mensen leren kennen. Deze mensen waren niet alleen bezig met zichzelf maar bekommerden zich om mensen die in een oorlogsgebied zitten of die daar vandaan komen. Ze zijn gesprekken aangegaan met u, de wethouders en politieke partijen. Ze hebben contact gezocht met andere organisaties die zich inzetten voor vluchtelingen maar vooral voor de integratie van nieuwkomers. Stuk voor stuk kanjers in de gemeente Horst aan de Maas die spraken over mensen in nood. Deze mensen in nood zijn nooit bij naam genoemd. Ze bleven in de marge want het is niet interessant genoeg? Het gaat om mensen, hoe kan dit niet interessant genoeg zijn? Hoe zit het eigenlijk met de vluchtelingen in Horst?
Ik heb vele mensen ontmoet die zich niet kunnen uiten in het huidige klimaat, mensen die iets willen doen maar niet weten wat! Personen die zich niet gesteund voelen en die vechten tegen de opinie en de schreeuwers. Mensen die bezorgd zijn over hun eigen situatie maar ook graag mensen willen helpen die het nog lastiger hebben. Ik heb met deze groep mensen de dialoog gezocht. Ik heb geprobeerd mij in te zetten voor een betere gemeenschap, een gemeenschap die verder reikt dan alles dat we al kennen.
Horst aan de Maas verschuilt zich ... Horst aan de Maas moet in actie komen, als eerste in Nederland, want wij kunnen het verschil maken. Al is het maar voor één persoon! Schijt aan alle haat, populisme, terrorisme en tegenstellingen! Wij moeten mensen helpen want deze mensen hebben ons veel te bieden.
Meneer Van Rooij, ik vraag me echt af wat er is misgegaan. Ik vond uw mediastrategie inzake de ‘Polen’ echt briljant, ik heb u destijds nog gezien in EenVandaag of Nieuwsuur. Maar nu blijft het stil. De gemeente trekt samen op met de provincie omdat ze kleinschalige opvang wil. Maar we zijn weinig proactief. De gemeente blijkt liever bekend te staan als afvalscheider nummer 1 of champignonhoofdstad. De wethouders staan liever op de foto met Afslag 10 of ‘t Gasthoês. Kunnen wij alleen maar het Warschau van West-Europa zijn of zou het Damascus van Nederland ook een verrijking zijn?
Geachte burgemeester, 2017 wordt een cruciaal jaar, de media en politiek kiezen alleen nog maar voor statements en populaire uitspraken. Horst aan de Maas kan een belangrijk statement maken. Namelijk door geld te investeren in mensen!
Horst aan de Maas gaat volgend jaar wél 400 extra vluchtelingen opvangen, in overleg met buurten en bedrijven. Ik ga me ervoor inzetten en roep u hierbij dringend op hetzelfde te doen! Laat deze mensen niet zitten in Aleppo, Griekenland of in de illegaliteit. Wij hebben al een aantal plannen voor u, ze staan tot uw beschikking.

Laat u mij niet in de steek?


Met vriendelijke groet,

Maarten Voesten, @maartenvoesten op Twitter, staat open voor een gesprek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten