maandag 22 oktober 2012

Top 5 – Horster notenadresjes

Tijd voor een bekentenis: ik ben een groter bessen- en kersen- dan notenliefhebber. Voor kersen en de meeste soorten bessen kun je me ’s nachts wakker maken, voor noten draai ik me liever nog een keer om. Tenzij het om noten rapen gaat, want dat is dan weer een van de genoeglijkste tijdverdrijven die ik ken – al is de nacht nu niet meteen het meest geschikte dagdeel voor het rapen van noten.  
Mijn voorliefde voor bessen en kersen heeft ertoe geleid dat beide regelmatig opduiken op Horst-sweet-Horst. In 2010 kwam het zelfs tot top 5’en van respectievelijk kersen- en bessenadresjes. Pas nu, nu de notentijd alweer op z’n eind loopt, realiseer ik me dat alle thuisverkopers van noten in Horst aan de Maas waarschijnlijk al twee jaar met smart zitten te wachten op een top 5 van Horster notenadresjes. Vermelding in een top 5 van Horst-sweet-Horst is immers niet alleen een grote eer, maar leidt ook tot astronomische omzetstijgingen, zoals de exploitanten van de kersen- en bessenadresjes kunnen beamen. In deze economisch zware tijden waarin elk dubbeltje meegenomen is, wil ik de dames en heren notenverkopers uiteraard graag ter wille zijn. Het is zelfs zo dat ik in het geval van de noten bereid ben de naam van de straat waarin het verkooppunt zich bevindt prijs te geven. Bij de kersen- en bessenadresjes liet ik dat destijds bewust na, om te voorkomen dat ik zelf het slachtoffer zou worden van een run van Horst-sweet-Horstlezers op de betreffende adresjes.  
Voor alle duidelijkheid: omdat ik van allebei geen verstand heb, vormden smaak en prijs van de aangeboden waar geen criterium om voor de top 5 van Horster notenadresjes in aanmerking te komen. Waar de top 5 dan wel op is gebaseerd? Op de aankleding en beteksting van de stand, maar vooral ook op gevoel – objectiviteit is des duivels oorkussen.
Nou, hier komt ie dan, mijn top 5 van Horster notenadresjes:

5. hoek Genenberg-Sef van Megenlaan, Broekhuizen:
Zoals bekend is het altijd een pre als dit soort briefjes handmatig zijn geschreven. Jammer ook dat de noten blijkbaar zijn uitverkocht. Wel een mooie nep-authentieke bank.

4. Americaanseweg, Kronenberg:
Prachtige jaren zestig rotantafel met glazen blad. Ook fraai: het houtblok om het kartonnen bord op z’n plaats te houden. Maar wat zou er toch onder het witte blaadje met het opschrift ‘€ 0,50’ staan?

3. Melatenweg, Horst:
Niks mis met het briefje, alleen de kar is me iets te gelikt.
 
2. Heesbeemd, Kronenberg:
Die kar en die parmantige Mickey Mouse zijn sowieso goed, alleen jammer dat Gijs en Teun het briefje niet zelf hebben geschreven.
 
1. Molenveldweg, Sevenum:
Heerlijke stoel, toch geeft het verkoopbriefje de doorslag:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten