maandag 11 juni 2012

Top 5 – Containers (2)

Zaterdag kwam er een e-mail binnen van Jeu van Helden:
‘Ik vond het wel verrassend om te lezen dat een mooi kunstwerk in Middelheim de inspiratiebron kan zijn voor een top 5 van containers op Horst sweet Horst. Omdat ik een paar foto's bijvoeg ontvang je deze reactie via mail en niet rechtstreeks op HsH.
Ik wil je graag wijzen op een prachtige container die al meer dan tien jaar staat op steenworp afstand van mijn oude huis in Sevenum. Midden in de velden, pal langs de Kattenstaartse beek. Ik wil natuurlijk niet jouw top 5 beïnvloeden maar hij zou wel eens met stip kunnen binnenkomen op plaats ...! Vanuit esthetisch oogpunt (let vooral op de mooie typografie en wat de tijd daarmee heeft gedaan) maar ook vanwege het achterliggende verhaal en de opvallende plek in het landschap.
Even in het kort het achterliggende verhaal dat ik destijds uit tweede hand heb verkregen. Je weet hoe dat gaat op het platteland. Boer A en boer B hebben allebei een akker. Ze liggen naast elkaar en worden gescheiden door een smalle waterloop en een pad. Het pad ligt vast aan de akker van boer B. Boer A kan via dat pad op een makkelijke manier zijn akker bereiken met zijn landbouwvoertuigen. Dat gaat al jaren zo. Op een gegeven moment ontstaat er onenigheid tussen boer A en B. Ze komen er niet uit, praten is niet hun sterkste kant. Boer B voelt wel aan dat boer A gelijk heeft maar is te trots om dat toe te geven. Dus gaat hij maar dwarsliggen. Ik zal je krijgen! Ergens op zijn erf heeft hij nog een oude container staan. Daar doet hij toch niets meer mee. Uit eigen waarneming weet ik dat boer B zijn hele erf vol heeft staan met de vreemdste voorwerpen waarmee hij niets meer doet. De container wordt strategisch op het grondgebied van boer B geplaatst zodat boer A alleen nog via een omslachtige route zijn akker kan bereiken. Lekker puhh!
Ik weet niet of het verhaal waar is. Ik hoop van niet.
Bijgaande foto’s zijn van 22 april 2001. Ik had toen net een paar dagen mijn eerste digitale camera en moest er nog veel mee leren. De kwaliteit van de foto’s is daarom niet geweldig. Ik heb afgelopen week gezien dat hij er nog steeds staat. Ga kijken, hij is echt mooi.’

Natuurlijk ging ik meteen kijken (gelukkig weet ik Jeu z’n oude huis te liggen). En inderdaad: daar staat, van Sevenum uit gezien aan de linkerkant van de Kleefsedijk, een container wel erg opvallend onopvallend te zijn.
Uiteraard komt ie met stip binnen op plaats 1 van mijn top 5 van Horster containers. En je zult als container van goeden huize moeten komen om ’m ooit nog van die koppositie te verdringen. Zó mooi!
Toch weet ik ook twee dagen later nog altijd niet wat ik eigenlijk het mooiste vind: de container of het door Jeu zo prachtig verwoorde verhaal dat de container betekenis geeft. Hoezo idyllische plattelandssamenleving?
Wat ik wel weet: Horst aan de Maas is veel rijker dan iedereen denkt. Als je er maar oog voor hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten