maandag 18 februari 2013

Klein mysterie 424 – Trapveldje (2)

Zaterdag liet een zekere Buis077 deze aan het adres van PvdA-gemeenteraadslid Roy Bouten gerichte tweet uitgaan: ‘Hey Roy zou jij nog wat kunnen betekenen voor ons mbt het belachelijk slechte Trapveldje in onze straat?’ De tweet deed bij mij als zelfbenoemd en onbezoldigd inspecteur van de afdeling Horst van de NVIVT (Nederlandse Vereniging tot Instandhouding en Verbreiding van Trapveldjes) alle alarmbellen rinkelen. En na het zien van de bij de tweet gevoegde foto van een nagenoeg helemaal onder water staand trapveldje was het me helemaal droef te moede. Hemeltergende negentiende-eeuwse toestanden in Horst aan de Maas!

Gisteren begaf ik me op pad om mezelf ter plekke op de hoogte te stellen van de situatie. Hoe ik het veldje wist te lokaliseren? Nou, heel eenvoudig: een vluchtige blik op de tweets van Buis077 leert dat de man naast hartstochtelijk aanhanger van Ajax – vandaar dat hij z’n tweet waarschijnlijk juist aan Roy Bouten richtte – ook inwoner van Hegelsom is. En voor zover de informatie van de NVIVT reikt, bevindt het enige Hegelsomse trapveldje zich aan het uiteinde van de Kamplaan, achter het plaatselijke kerkhof. Aldaar gearriveerd was me in één oogopslag duidelijk dat m’n redenering bleek te kloppen.
Weliswaar was de toestand van het trapveldje (ik moet me inhouden om niet in navolging van Buis077 ‘trapveldje’ met een hoofdletter te laten beginnen) een tikkeltje minder dramatisch dan op de foto bij de tweet, pijn aan de ogen deed het nog steeds. Ik wil de gemoederen beslist niet verhitten, maar je moet er toch niet aan denken wat er allemaal zou kunnen gebeuren als je je 3-jarige peuter hier even uit het oog verliest. Het zaakje afrasteren en een bordje ophangen met het opschrift ‘Gevaarlijk zwemwater’ zou bepaald geen overbodige luxe zijn. En mocht hengelsportvereniging ’t Bliekske op zoek zijn naar een nieuw viswater dan ligt hier een mooi alternatief. Kijk er trouwens ook niet vreemd van op als de Henri Dunant binnenkort aanlegt aan de Kamplaan.
Intussen zitten de voetballende Hegelsomse jeugd en wij met de gebakken peren. Hoe vaak moet ik nou nog zeggen dat instandhouding en verbreiding van trapveldjes van levensbelang is voor het Nederlandse voetbal? En dan kunt u wel zeggen ‘Ach, het is maar Hegelsom’, maar wie weet herbergt uitgerekend Hegelsom wel de nieuwe Messi – de grootste geesten worden gewoonlijk geboren in de kleinste gaten.
Als gemeente wil je het toch niet op je geweten hebben dat de jongen die ons in 2030 wereldkampioen zou kunnen maken eerstdaags gefrustreerd z’n voetbalschoenen aan de wilgen hangt omdat z’n trapveldje constant onder water staat? Dus als vertegenwoordiger van de NVIVT wil ik me graag aansluiten bij Buis077 en zeg: ‘Kom op, Roy, laat je invloed gelden!’

2 opmerkingen:

  1. Zeer jammer voor de jeugd, ze kunnen al vanaf de zomer geen gebruik maken van het trapveldje.
    Wie heeft ook in zijn hoofd gehaald om het trapveldje te laten zakken, ze hebben ook wel 30 a 40 cm zand eraf gehaald!!!
    erg amateuristisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ 't Hei
    Roy Bouten heeft inmiddels aangekondigd morgen tijdens de gemeenteraadsvergadering aandacht te vragen voor de toestand van het trapveldje: https://twitter.com/roybouten/status/310833352460611585

    BeantwoordenVerwijderen