vrijdag 6 april 2018

Intermezzo – Kasteelboerderij (13)

Zonder dat iemand het me had verteld, blijkt ineens dat de toekomstplannen voor de Kasteelboerderij al ruim drie weken openbaar zijn! Het gaat om een aanvraag voor een omgevingsvergunning die het gemeentebestuur wil gaan verlenen. Die aanvraag bestaat uit liefst 22 documenten van in totaal vele honderden pagina’s (lees en bekijk ze hier). Voor een leek als ondergetekende te veel en te lastig om allemaal te kunnen doorgronden. Daarom pik ik er een aantal zaken uit die ik wel begrijp.


Om te beginnen: de Kasteelboerderij houdt haar horecafunctie. Over de aard daarvan (pannenkoekenboerderij?) lees ik niets terug. Wel over de omvang: het gebouw gaat plaats bieden aan 622 personen. Om die te kunnen herbergen verrijst aan de achterzijde een aanbouw van driehonderd vierkante meter die bestaat uit één laag en een kap. De totale oppervlakte van het restaurant bedraagt daarmee 797 vierkante meter. Oud- en nieuwbouw worden aan elkaar gekoppeld door middel van een transparant tussenstuk.


Verder komt aan de achterzijde van het pand en aan de zijde van de voetbal- en tennisvelden een verhard terras. Op de bovenverdieping van het bestaande gebouw is een bed & breakfast gepland met zes kamers, met slaapgelegenheid voor 23 personen. Schuin achter het complex worden 45 extra parkeerplaatsen aangelegd. Zo komt het totaal aantal parkeerplaatsen rondom de Kasteelboerderij op omstreeks zestig. ‘Daarmee wordt aan de toekomstige parkeerbehoefte ruimschoots voldaan’, aldus de geleerden. Zou het?


Dezelfde geleerden verwachten overigens ook geen grotere verkeersdrukte in het gebied: ‘Aangezien het slechts gaat om een kleinschalige uitbreiding van ongeveer 300 m2 zal er slechts sprake zijn van een beperkte toename van het aantal verkeersbewegingen.’ Zou het?


Een en ander is op een aantal punten strijdig met het geldende bestemmingsplan. Geen probleem, volgens de geleerden: ‘Omdat de gemeente heeft aangegeven in principe medewerking te willen verlenen aan het voorliggend initiatief, wordt middels de voorliggende ruimtelijke onderbouwing de uitbreiding van het bedrijfsperceel juridisch-planologisch geregeld.’


Vooralsnog ben ik niet geneigd dit allemaal als héél grote winst te zien. Het lijkt me bijvoorbeeld een utopie om te denken dat de rust en kleinschaligheid die het gebied nu kenmerken niet zullen worden verstoord. Hoe dan ook zal het van karakter veranderen. Enfin, dat hadden we kunnen weten. Verheugend is wel dat het exterieur van de Kasteelboerderij nauwelijks lijkt te veranderen en hier en daar zelfs wordt verbeterd. Dat de constructie van de spanten wordt hersteld en weer zichtbaar wordt gemaakt, valt eveneens toe te juichen. Ook om het verdwijnen van de leilinden voor de voorgevel ben ik niet rouwig.


Het mooiste van deze aanvraag is nog dat het heeft geleid tot een gedetailleerde cultuur- en bouwhistorische rapportage van liefst 76 bladzijden van de Kasteelboerderij en haar omgeving. Waardoor we voor altijd weten hoe het ooit was.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben geschrokken van de bombastische plannen;
    600 personen capaciteit, een gigantische aanbouw van glas, dus niet in middeleeuwse stijl. Het mytische karakter, die de geschiedenis navertelde, die raakt de omgeving steeds meer kwijt. Gegalvaniseerd staal, alles verhard, steeds minder groen.

    Had de gemeente er niet meer baat bij gehad als de woning gewoon bewoond bleef? Het enige bewoonde huis nabij de ruine had tenslotte ook een niet geschreven functie als opzichter, het in het oog houden van de omgeving.

    Ik zou het graag iets anders zien; pannekoeken, terrasje aan de straatkant, lunchen en wellicht 1 zaal blijven benutten voor de roemruchte middeleeuwse themafeesten die altijd erg succesvol waren.

    Wie heeft er trouwens nog wat fotos van feesten op die locatie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eerst was een deel van de achtertuin een geitenweitje met een boomgaard, goed voor de beijen van het zoemhukske. Nu? Volgens mij wordt nu alles verhard. :(

      Ooit was er een hand/kruisboog baantje achter de boerderij. Dat zou nu weer mooi in het straatje passen van het sporthart Horst met de ruine als middelpunt. Nu? Parkeerterrein?

      Als ik de uitbater was dan had ik deze zomer al een terrasje geopend, al is het om wat goodwill onder de bewoners van Horst te creeren. Maarja wie ben ik.

      Als ik zie hoeveel artikelen er op deze site zijn geplaatst over De Kasteelboerderij denk ik dat er grote behoefte is aan een teken van leven bij de boerderij. Een gebaar van goede bedoelingen. Een info middag, bouwborrel, verzin het maar. Voor een horecaondeneming is de gunfactor van de directe omgeving erg waardedevol. Dat is mijn mening.

      Als ik nu door het raam naar binnenkijk zie ik nog weinig wat lijkt op wederopbouw.


      Verwijderen