maandag 1 oktober 2012

Klein mysterie 379 – Amerikaanse drek

Wat het weekend van VVV-PSV had moeten worden, werd het weekend van de Amerikaanse drek.
Allemaal de schuld van Guus Urlings. Diens wekelijkse rubriek ‘Mens & natuur’ in Dagblad De Limburger droeg zaterdag als kop ‘Amerikaanse drek’. Genoeg om me terug te voeren naar de jaren zeventig. Toen de Amerikaanse drek nog welig tierde. Althans in Horst en omstreken.
‘Waat is daat?
‘Amerikaansen drek. Nut grei. Gauw weghale as ge ut in owwen hoaf het, ánders kómde d’r noëit miër vánaf.’
Blijkbaar gebeurde dat weghalen (wegspuiten?) grondig want de afgelopen dertig jaar heb ik nog maar zelden iemand over Amerikaanse drek gehoord.
Hoe zag Amerikaanse drek er uit? Al sla je me dood. Maar de Nederlandse benaming voor Amerikaanse drek, die weet ik nog wel. Dat was … eh … eh … verrek, wat was die naam ook alweer? Hij ligt voor op m’n tong – en blijft daar liggen.
Hoe ik ook prakkiseer, ik kom er niet op. Niet langer dralen, gewoon beginnen aan dat stukje van Guus Urlings, die noemt daarin vast de Nederlandse naam. Inderdaad, vierde alinea van z’n uiterst lezenswaardige column: ‘Die Amerikaanse drek, dat is dus gewoon knopkruid.’ Amerikaanse drek knopkruid? Ja, in Hunsel misschien. Of in Vredepeel. Of desnoods in Egchel. Maar toch niet in Horst? Onze Horster Amerikaansen drek is toch zeker geen knopkruid?
Zaterdagavond geïnformeerd bij twee geboren Melderslonaren en een geboren Horstenaar. Alle drie rond de zestig, alle drie nog nooit van Amerikaanse drek gehoord. Nou, vraag ik je! Zondagochtend m’n licht opgestoken bij Jacqueline. Meterikse boerendochter, dus uitgesloten dat ze geen weet heeft van Amerikaanse drek. Klopt. Maar de Nederlandse naam is een brug te ver. Ze suggereert melde, blijkbaar onwetend van het feit dat melde geen Amerikaanse drek is maar schietmeld. Met m’n zus kom ik verder. Natuurlijk weet ze wat Amerikaanse drek is. Alleen die Nederlandse naam, die wil maar niet komen. In tegenstelling tot mij heeft zij nog wel een beeld bij de plant. Met Google Afbeeldingen bij de hand is het antwoord dan snel gevonden: knopkruid! Dus toch? Wel godverdegodver!
Hebben Guus Urlings en m’n zus het gelijk inderdaad aan hun zijde? Alles wijst in die richting, alleen weiger ik me zo snel bij m’n nederlaag neer te leggen. Wie helpt me en mailt me de richtige Nederlandse benaming voor Horster Amerikaansen drek?

P.S. Op zoek naar drek voor foto’s bij dit stukje belandde ik vandaag aan de Schadijkerweg te Meterik. Daar kreeg ik na al die jaren ineens m’n beeld van Amerikaanse drek weer terug. Gegarandeerd dat dit (Horster) Amerikaanse drek is:
Lijkt helaas wel bijzonder veel op wat volgens Google Afbeeldingen ‘knopkruid’ is. Zo sluit het net rondom me zich steeds verder. Misschien toch nog iemand die me kan bevrijden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten