maandag 22 oktober 2012

Klein mysterie 389 – Raymond (2)

Ja hoor, Raymond weet me de pis weer eens lauw te maken. Wat er ook op het Hegelsomse Tweede Kamerlid valt aan te merken, z’n vermogen mij over de zeik te krijgen is werkelijk fenomenaal. Met nog 650 anderen retweette meneer vrijdag een tweet van de Eindhovense VVD-wethouder Joost Helms. Die luidde: ‘Wat klopt hier niet? € 120 Wildplassen - € 220 Bellen in de auto - € 350 Zinloos toeteren - € 250 Rellen in Haren ...’
Tja, wat klopt er niet in de tweet van Jost Helms? Lastige vraag. De 120 euro (boete, neem ik aan) voor wildplassen en de 350 euro voor zinloos toeteren komen me exorbitant hoog voor. 220 euro voor bellen in de auto lijken me wel redelijk. 250 euro voor rellen in Haren is veel te kort door de bocht: voor sommige vergrijpen zal 250 euro te weinig zijn, voor andere veel en veel teveel. Dus het antwoord op de vraag van Joost Helms zou dunkt me moeten luiden: ‘Er klopt eigenlijk een hele hoop niet.’ Maar uit andere tweets van ’m meen ik te mogen opmaken dat het antwoord ongeveer zo zou moeten luiden: ‘Die 250 euro voor rellen in Haren kloppen natuurlijk van geen kant. Tien jaar lang op water en brood en daarna voor eeuwig verbanning naar Siberië is wel het minste wat alle Harense relschoppers verdienen.’
Hoe zou het antwoord van Raymond Knops op de vraag van Joost Helms luiden? Dat weten we niet, hij heeft de tweet alleen geretweet, zonder er zelf iets aan toe te voegen. Toch gok ik dat hij met Joost Helms van mening is dat de straffen voor de deelnemers aan de rellen in Haren veel te laag zijn en dat hij de vraag van Helms als retorisch beschouwt. Als dat zo is (en overigens ook als dat niet zo is) zeg dat dan! En zeg dat dan zelf! En niet per tweet van maximaal 140 tekens, maar in een betoog(je). Waarin je met argumenten komt. Waarin je uitlegt waarom je je ondanks de scheiding der machten met de strafmaat bemoeit. Waarin je toelicht waarom je vindt dat de proportionaliteit zoek is. Waarin je verduidelijkt waarom je van mening bent dat voor de rellen in Haren andere maatstaven dienen te gelden. Waarin je verduidelijkt waarom generaliseren in het geval van de Harense vandalen is toegestaan.
Lekker meehuilen met de wolven in het bos kunnen we allemaal. Maar van een Tweede Kamerlid mag je meer verwachten. Zelfs van een Kamerlid van een marginaal partijtje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten