maandag 10 december 2012

Top 5 – Horster milkers

Een onuitroeibaar misverstand wil dat niet-Randstedelingen in het algemeen en Limburgers in het bijzonder altijd achter de feiten aanhollen. De Randstad trendsettend, de rest van Nederland trendvolgend – dat idee. Hoe anders is de werkelijkheid. Neem nu milken, of op z’n Engels milking, een gebruik dat erin bestaat dat je in het openbaar een pak melk over je heen gooit. In Engeland is het op het moment een rage en inmiddels heeft het fenomeen ook de zelfbenoemde voorhoede van hip Holland bereikt. Op YouTube is het een hit, de kranten staan er vol van, op Twitter is het trending en eerstdaags zal het ongetwijfeld in De Wereld Draait Door opduiken (als het daar tenminste niet al opgedoken is; ik volg dat programma niet zo).
Vreemd allemaal. In Horst milken we namelijk al eeuwenlang. Ik heb het voor de aardigheid nog even opgezocht: de oudst bekende schriftelijke vermelding van milken in Horst dateert uit 1369. In Sevenum (1308) en Lottum (1293) waren ze er zelfs nog iets eerder bij. In de daaropvolgende eeuwen kende milken hier perioden van bloei en verval. Zo luidde het Franse milkverbod van 1807 bijna het einde in, terwijl het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 juist een enorme stimulans voor het milken betekende. En in de twintigste eeuw mag het aantal Horster milkers dan enigszins zijn teruggelopen, anno 2012 milkt een groot deel van de bevolking van Horst aan de Maas nog altijd onverdroten voort. Hoogste tijd derhalve voor een top 5 van Horster milkers:

5. Zwanenheikes Trina uit Lottum:
Milken is bij ons een echte familietraditie. Een dag niet gemilkt is een dag niet geleefd, zeg ik altijd maar. Zonder milken was ik geheid geen 93 geworden.’

4. Boet van den Akker uit Griendtsveen:
‘Ik was altijd een echte stresskip. Totdat iemand me adviseerde te gaan milken. Had ik jaren eerder moeten doen. Milken geeft zó veel rust en verdieping! Mijn leven heeft er een nieuwe dimensie door gekregen.’

3.  Daisy de Fauwe uit Meterik:
‘Weet je, de halfvolle van de Aldi is de beste. De magere van Jan Linders gaat trouwens ook nog wel. Alleen de volle van Lidl, die moet je nooit pakken. Da’s pas bocht. Ja, hoor, ik heb ze allemaal uitgeprobeerd.’

2. Trevor Sykes uit Hegelsom:
‘Yeah, I used to be an asphalter. But then I came across this milking, or miiileke as they call it here. I gave up asphalting and turned into a milking advisor. And be assured: great profits!

1. Flöves Marie uit Sevenum met in haar arm haar pasgeboren zoon Chris:
‘Jarenlang trouw milken heeft mij een zoon gebracht. Je gelooft het misschien niet, maar een man is er niet aan te pas gekomen.’ 

Marie had er overigens geen enkel bezwaar tegen dat we haar en kleine Chris filmden tijdens een van hun milksessies:

P.S. Wist u dat milken in de Randstad alweer een opvolger heeft gekregen in porten? Doen wij hier al sinds 1032.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten