maandag 1 juli 2013

Intermezzo – In eigener Sache (7)

Historische dag vandaag: op de kop af vijf jaar geleden ging Horst-sweet-Horst met een stukje over Schaakse afvalbakken officieel de lucht in! Wat bedoeld was als tijdverdrijf om een voetballoze zomer door te komen, is gierend uit de bocht gevlogen, zo mogen we wel concluderen. Even wat cijfers: het aantal stukjes is niet blijven steken op 30, zoals aanvankelijk beoogd, maar bedraagt inmiddels 1084. Het Horst-sweet-Horst-fotoarchief bestaat uit meer dan 25.000, merendeels ongepubliceerde, opnamen. De 97 Horst-sweet-Horst-filmpjes op YouTube zijn 21.056 keer bekeken. Meest populair met 3.308 weergaven is nota bene een filmpje van 4 seconden dat geen enkel verband heeft met Horst: Louis van Gaal – even niet fluitend op z’n Trillerpfeife – in actie als trainer van Bayern München.
Sinds een jaar of drie telt Google het aantal paginabezoeken van Horst-sweet-Horst. Dat staat nu op iets meer dan 155.000. De top 5 van best bezochte pagina’s:

De Horst-sweet-Horstlezers zijn, surprise, surprise, vooral afkomstig uit Nederland. Op grote afstand volgt op de tweede plaats de Verenigde Staten, waaruit ik concludeer dat dit weblog ook bij de dames en heren van PRISM gretig aftrek vindt. De Russische en Engelse geheime diensten lijken aanzienlijk minder geïnteresseerd, al is het natuurlijk ook mogelijk dat zij zich op slinkse wijze aan het alziend oog van Google hebben weten te onttrekken.
Nog meer nutteloze cijfers: de helft van de Horst-sweet-Horst-lezers heeft Internet Explorer als browser; Firefox en Chrome hebben elk een aandeel van 17 procent. Windows is met 75 procent verreweg het populairste besturingssysteem waarmee Horst-sweet-Horst wordt bekeken. Vooral bij de iPad (3 procent) en de iPhone (1 procent) valt nog een hele wereld te winnen.  

Beschouwingen over heden, verleden en toekomst van Horst-sweet-Horst laat ik graag aan u over. Wel wat anders: hoe vaak zou ik de afgelopen vijf jaar niet te horen hebben gekregen ‘Je zou meer aan de weg moeten timmeren met Horst-sweet-Horst’? Maar hoewel ik na m’n eindexamen een zomer lang bij een toen nog groot Horster wegenbouwbedrijf heb gewerkt, ben ik bepaald niet bedreven in het aan de weg timmeren.
Toch heb ik besloten mezelf ter gelegenheid van dit eerste lustrum geweld aan te doen. En dus heb ik vandaag, surprise, surprise, een Horst-sweet-Horst Facebookpagina gelanceerd. Daarmee ben ik hopelijk voor een tijdje van het aan-de-weg-timmergelul verlost. Wat Facebook Horst-sweet-Horst te bieden heeft, is me nog volstrekt onduidelijk. Het enige dat ik ervan vernomen heb is dat liken en vrienden maken heel belangrijk schijnen te zijn en dat ik zo ongeveer de laatste wereldburger ben die eraan begint. Na er vanmiddag een paar uur mee geklooid te hebben, is me de zin sowieso al grotendeels over. Maar goed, het (aarzelende) begin is er: klik hier voor de Horst-sweet-Horst Facebookpagina.

Wees overigens gerust: het weblog blijft core business van Horst-sweet-Horst.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten