maandag 14 januari 2013

Klein mysterie 414 – Vraagverhelderingsgesprek

‘Goedemorgen, wat kan ik voor u betekenen?’
‘Uit Hallo Horst aan de Maas en de gemeentelijke website heb ik begrepen dat ik bij u terecht kan voor een vraagverhelderingsgesprek.’
‘Klopt helemaal, ik ben een van de drie vraagverhelderingsgespreksleiders in gemeentelijke dienst. Wat is uw vraag?’
‘Of die Van Rooij ze nog wel alle zeven op een rijtje heeft.’
‘Potjandozie, zeg, dat is inderdaad wat we noemen een vrij troebele vraag. Zou mooi zijn als we die wat helderder kunnen krijgen. Laten we met elkaar eens op zoek gaan naar de vraag achter de vraag.’
‘De vraag achter de vraag?’
‘Ja, wij kijken altijd graag naar het totaalplaatje.’
‘Goed. De vraag achter de vraag is of er ook cursussen komen die burgers moeten wapenen tegen de babbeltrucs van Kees van Rooij.’
‘Heel mooi, dat is al een stuk helderder. Hoe komt u eigenlijk bij uw vraag?’
‘Dat is geen heldere vraag. Kunt u uw vraag misschien verhelderen? Bedoelt u hoe ik bij mijn vraag kom of hoe ik bij mijn vraag achter de vraag kom?’
‘Haha, u heeft helemaal gelijk. Doe maar de vraag achter de vraag.’
‘Akkoord. In Dagblad De Limburger van donderdag zegt Kees van Rooij dat er in het kader van inbraakpreventieproject Waak voor Inbraak cursussen komen die ouderen moeten wapenen tegen oplichters met babbeltrucs. En toen vroeg ik me dus af of er ook cursussen komen die burgers moeten wapenen tegen babbeltrucs van burgemeesters.’
‘Hoezo dat?’
‘Omdat het door de babbeltrucs van onze burgemeester lijkt alsof Waak voor Inbraak nog een beetje voorstelt, terwijl het in werkelijkheid compleet op z’n gat ligt.’
‘Geef eens invulling aan die visie.’
‘Nou, het geld is gewoon op. Dramatisch natuurlijk voor z’n project waar alle bobo’s altijd zo hoog van hebben opgegeven. Doe dan alsjeblieft niet alsof het winst is dat de website en die mallotige bordjes overeind blijven. Mag ik dat babbeltrucs noemen?’
‘Dat is tenminste een heldere vraag.’
‘En het antwoord?’
‘Heel goed! Alwéér een heldere vraag! Ik heb de vragen nu wel zo’n beetje op een rijtje.’
‘Maar mij gaat het natuurlijk om de antwoorden.’
‘Voordat we daar een definitieve klap op kunnen geven, bespreken we eerst in teamverband of er een breder palet aan oplossingen voor de hulpvraag in beeld komt.’
‘Maar waar moet ik rekening mee houden?’
‘Nou, als ik u was zou ik me maar voorbereiden op een afschaling naar de minimale variant.’
‘Helder.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten