maandag 16 juli 2012

Intermezzo - Jachthut (22)

Jachthutten spotten is een hobby die ik doorgaans niet in de zomer beoefen. In bladerloze jaargetijden is het ontdekken van een jachthut een stuk eenvoudiger dan wanneer bomen en struiken vol in blad staan. Waar tegenover staat dat de voldoening ’s zomers veel groter is. Dus u kunt zich wel voorstellen hoe m’n reactie was toen ik onlangs een nieuw exemplaar ontdekte. Al werd die vreugde bijna meteen weer getemperd door zelfverwijten: hoe was het in godsnaam mogelijk dat ik dit gevaarte eerder over het hoofd had gezien?
De betreffende hut bevindt zich aan de Roamweg in Broekhuizen, aan de rand van een perceel met populieren, van Horst uit gezien aan de linkerkant van de weg, circa tweehonderd meter vóór de Haasendonkerweg. Komend vanuit Broekhuizen ben je een knappe jongen als je de hut opmerkt; bomen en struiken belemmeren het zicht. De hut naderend uit de tegenovergestelde richting is het dus een heel ander verhaal. Als je je hoofd even naar links wendt, ben je een knappe jongen als je ’m mist, zeker nu het maïs nog niet tot volle wasdom is gekomen.
Hoe kan het dan dat ik de hut eerder toch gemist heb? Twee mogelijkheden: de hut staat er al een tijdje, maar werd aan het zicht onttrokken door de populieren of de hut staat er pas sinds kortgeleden een deel van de populieren is gekapt. Ik vermoed dat het laatste het geval is, mede omdat de hut nog betrekkelijk ongebruikt oogt. Klopt dat vermoeden, dan is ook meteen duidelijk dat ik mezelf niets hoef te verwijten – en dat is ook wat waard.

Verder valt er weinig spannends over te zeggen, of het moest zijn dat ik in de buurt tevens een likpaal aantrof,
dat het wel lijkt alsof de toegangstrap opengeklapt moet worden en dat ik het eigenlijk best een elegante hut vindt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten