maandag 18 juni 2012

Klein mysterie 352 – Reclameborden (3)

‘Afzichtelijke en horizonvervuilende dingen.’ Zo kwalificeerde Richard van der Weegen (PvdA-PK) in de gemeenteraadsvergadering van 15 mei (klik door naar agendapunt 2) reclamemasten langs autosnelwegen. Hij ageerde met name tegen de onlangs in Venray langs de A73 opgerichte mast
(al erkende hij meteen dat Horst aan de Maas al eerder had gezondigd met een vergelijkbare mast langs de A67 in Sevenum):
‘Zijn dit de poorten van de regio? Waar is onze voorbeeldfunctie? Bent u het met ons eens dat dit soort reclame-uitingen niet passen bij de uitstraling van onze regio? Ik krijg dit niet uitgelegd aan burgers die een reclame-uiting in het weiland moeten opruimen.’
Hij vroeg het gemeentebestuur tevens ‘beleid te ontwikkelen op het gebied van snelwegpanorama’s en in het bijzonder reclame-uitingen langs de snelwegen’. Was me allemaal uit het hart gegrepen. (Wat z’n betoog enigszins ontkrachtte, was dat hij tegelijkertijd het ontbreken van promotie voor de regio en de Floriade op de Venrayse mast laakte, terwijl je in mijn ogen de lelijkheid van de mast an sich los moet zien van de reclame die er op wordt gevoerd – maar dit terzijde).
Burgemeester Kees van Rooij counterde de woorden van Van der Weegen met wat algemeenheden en gratuite toezeggingen, zonder er inhoudelijk op in te gaan. Wethouder Birgit Op de Laak (een partijgenote van Van der Weegen) deed dat evenmin, maar had desondanks nog wel iets interessants te melden: ‘Er staat al sinds jaar en dag een reclamemast bij Interchalet.
Wij denken na over de mogelijkheden om reclame te voeren, wellicht dan ook nog digitaal, terwijl het in Venray nu statisch is. Maar als we daartoe voorstellen hebben, passeren die natuurlijk de raad, zodat u er wat van kunt vinden voordat ze er staan.’ Nou ben ik er doorgaans voorstander van als Horst Venray voorbij wil streven, maar in dit geval vind ik dat toch eerder verontrustend. Héél verstandig dus dat de voorstellen voor digitale reclame langs de A73 bij Interchalet eerst de gemeenteraad zouden passeren. Kon ik me er daarna een definitief oordeel over vormen. Omdat een reactie van Richard van der Weegen uitbleef, dacht hij er blijkbaar hetzelfde over.
Dit speelde zich dus allemaal af op 15 mei. Sindsdien heeft de gemeenteraad nog één keer vergaderd en zijn er nog twee vergadering van de commissie Ruimte geweest. Voor zover ik weet en kan nagaan is daarin niet gesproken over digitale reclame op de mast bij Interchalet. Daarom was ik hooglijk verbaasd toen ik afgelopen woensdag Interchalet passeerde en zich voor mijn ogen deze vertoning afspeelde:

Tenzij ik iets heb gemist (zoals al vaker gezegd is niets menselijks me vreemd) lijkt me dat wethouder Op de Laak iets heeft uit te leggen. Aan Richard van der Weegen, aan de gemeenteraad, aan mij, aan ons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten