zaterdag 29 augustus 2015

Ingezonden – De banken op het Lambertusplein

Die Jan Duijf (Kloosterstraat Horst) is echt niet meer te stoppen: nu weer een ingezonden bijdrage over de banken op het Sint-Lambertusplein. Voor de goede orde: Jan heeft niet het alleenrecht op ingezonden bijdragen: iedereen die de behoefte voelt zijn of haar mening op Horst-sweet-Horst te spuien, is daartoe van harte uitgenodigd. Klik hier voor de spelregels.  

DE BANKEN OP HET LAMBERTUSPLEIN

Ergens in de zeventiger jaren van de vorige eeuw werd de Horster vestiging van de Nederlandsche Middenstandsbank aan het Lambertusplein gewapend overvallen door een plaatsgenoot, die de slagzin van de geldinstelling ‘NMB denkt met u mee’ een tikkeltje te ruim nam. Of de overvaller snugger bezig was, weet ik niet, maar ik zou in zijn geval niet perse mijn eigen auto, met origineel kenteken, als overvalwagen hebben gebruikt. Toch werd ’s mans keuze niet veroorzaakt door een gebrek aan intelligentie, want jaren later was de brave borst een absolute kei in het damspel. Een wanhoopsdaad? Of er een verband is tussen zijn vijf jaar brommen in het gevang en zijn latere dammeesterschap, weet ik niet zeker, maar helemaal onlogisch lijkt me de gedachte niet.    
Gek genoeg willen veel oudere medeburgers maar al te graag vrijwillig gaan zitten: om te herstellen van een inspannende wandeling of uitputtende rollatortocht. Op het Lambertusplein is daarvoor met de twee aanwezige banken nauwelijks gelegenheid. De banken zijn veelal hangjongerevol. Of er een verband is tussen het schamele bankaanbod op het Lambertusplein en het streven van het centrummanagement om het sympathieke kooppubliek naar een Wilhelminaplein-terras te dirigeren, ten einde het daar geld/AOW uit de zak te kunnen kloppen, weet ik niet zeker, maar helemaal onlogisch lijkt me de gedachte niet.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het CDA intern met Jan Nabben regelt dat die banken er binnen de kortste keren komen.

Jan Duijf Kloosterstraat

1 opmerking:

  1. Kleine aanvulling: De huidige banken op het Lambertusplein zijn niet bepaald geschikt voor de 'niet hangjongeren' onder ons... Ze zitten werkelijk voor geen meter!

    BeantwoordenVerwijderen