dinsdag 19 juli 2016

Klein mysterie 708 – Zonder gum

‘Menéééééér, mogen wij u iets vragen?’
‘Natuurlijk mogen jullie mij iets vragen.’
‘Weet u misschien waarvoor die gums zijn? Bij onze school hingen ze ook al.’
‘Ze waren mij ook al opgevallen, maar ik weet ook niet waar ze voor zijn.’
‘Waarom bent u er dan foto’s van aan het maken?’
‘Omdat ik het zo vreemd vind.’
‘We zullen ze maar laten hangen. Ze zullen wel voor een speurtocht zijn.’
‘Ja, daar zouden jullie best eens gelijk in kunnen hebben.’
‘Nou, hojje dan.’
‘Hojje!’
Ik moest vanmorgen in Meterik een brief posten. Aan de brievenbus was een veelarmig, felrood, gepunnikt (of gehaakt dan wel gebreid – ik ben niet zo into de nuttige handwerken) bevestigd. Aan het uiteinde van het koord hing een gum. Opmerkelijk, dus ik maakte er een foto van.
Even later moest ik in het centrum van Horst een boodschap doen. Op het Etosplein hing aan de wijsvinger van kabouter Wijsneus een identiek koord. Zonder gum ditmaal. Opmerkelijk, dus ik maakte er een foto van.
Om wat vers fruit te scoren begaf ik me vervolgens naar Hegelsom. Op het Sint-Hubertusplein hing aan het hoofd van Hubertus (?) een identiek koord. Met gum ditmaal. Opmerkelijk, dus ik maakte er een foto van.
Wát haet dit allemoal óppe zök? Wat heeft dit allemaal te betekenen? Was hier soms sprake van een patroon? Ondanks de brandende hitte zat er weinig anders op dan de fiets te pakken en te gaan kijken of alle andere dertien kernen van Horst aan de Maas op een vergelijkbare manier waren versierd. Onderweg zou ik dan misschien ook nog wel de oplossing van dit mysterie opdoen.
Welnu, ik kan u verzekeren dat in elke kern van Horst aan de Maas zulke koorden hangen. Soms zonder gum, zoals hier in Griendtsveen,
vaker met gum, zoals hier in Evertsoord
en hier in Kronenberg.
In de meeste plaatsen kwam ik ze tegen in de buurt van de kerk, zoals hier in Tienray
en hier in Lottum.
Maar ik kwam ze, zoals in Melderslo, ook tegen op een plek waar tot voor kort een bladkorf stond
of, zoals in Broekhuizen, bij de veerpont
of, zoals in Grubbenvorst, gewoon op een bankje in het centrum.
Leverde al dat gefiets – alles bij elkaar een dikke 75 kilometer – nu ook nog aanwijzingen voor de oplossing van dit raadsel op? Jazeker! Het duurde even, maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat op de gum (voor zover nog aanwezig) een websiteadres stond: zondergum.nl.
Kat in het bakkie natuurlijk: wat ik bij thuiskomst het eerste zou doen, was een heerlijk glas koud water drinken, maar meteen daarna zou ik toch naar m’n pc snellen om er eindelijk achter te komen wat dit nu toch allemaal óppe zök heeft. Dat viel dan toch weer tegen: ga naar www.zondergum.nl en je komt al snel tot de ontdekking dat het raadsel pas morgenavond om 21.00 uur wordt onthuld. Als ons geduld zó op de proef wordt gesteld, kan het bijna niet anders of het moet wel iets héél bijzonders zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten